AD Online är nu installerat

Kommentera
För ett par dagar sedan fick jag e-post från Arkiv Digital där man hade skrivit hur man skall göra för att installera AD Online.
Så fort jag tryckte på den bifogade länken så hoppades jag att det skulle fungera med en gång, för börjar det att krångla så är inte jag rätt person att lösa det. Kan ytterst lite om datorer och jag har inget större intresse av att lära mig heller, men det kanske kommer.
Snabbt, enkelt och smidigt så kan man sammanfatta installationen av det hela. Så redan nu var jag helnöjd att det fungerade.

Nu har jag inte hunnit att titta så mycket på materialet som finns där, men då jag vet vad de har för material som man kan beställa på cd skivor, så ser jag att det saknas lite kyrkböcker här och där, men jag utgår ifrån att det kommer att läggas ut det också.
Sen har jag inte riktigt fattat exakt vad det är dom kommer att lägga ut, eller jag kanske snarare skall skriva vad de får lägga ut, då diverse lagar och "annat tjafs" sätter käpper i hjulet för dom.

Och bara det att man slipper dessa tröttsamma SCB-utdrag är ju guld värd. När det gäller kvaliten på bilderna så ser då inte jag någon skillnad på Online bilderna jämfört med bilderna på cd skivorna.
Det finns säkert någon som har en annan uppfattning om det, men i mina ögon är det toppenbra.

Ibland har jag svårt att kunna hitta rätt bland alla "knappar" man skall klicka på för komma dit man skall . Men här behöver jag inte vara orolig, det står mycket tydligt hur man vill söka i arkivet.
Vill jag in och kika i Göteborgs och Bohuslän så markerar jag det och då kommer det fram på vänster sida vilka socknar som finns, vill jag ta en titt Björlanda så klickar jag där och då kommer det på höger sida fram vad vilka böcker som finns där.
Jag letar efter en person som jag tror finns i Björlanda AI:9 så bara jag dubbelklickar på den radan och så kommer första bilden upp med en gång. Sen är det enkelt att ta sig framåt i boken, antingen en sida åt gången genom att klicka på pilen +1 eller så fem sidor åt gången med pilen +5. Jag kan även gå bakåt i boken då genom att klicka på pilen med minus på. Och så kan man zooma in och zomma ut.

Som jag skrev i ett tidigare blogg inlägg så är det suveränt bra att man kan ha flera flikar öppna samtidigt.
Flikarna öppnas ju med automatik så fort man har valt den boken man vill titta i, det kommer att underlätta väldigt mycket i mitt letande.

Sen är det ju ständigt den där frågan vilket är bäst, Genline, SVAR, Arkiv Digital.
Det kan man säkert "tvista" om länge antar jag, för egen del så är det helt klart Arkiv Digital.
Beror helt enkelt på att de har bäst kvalite på sina tjänster.
Däremot har SVAR en liten fördel och det är att man kan söka i Folkräkningarna för bland annat 1880.

Jag tar och avslutar med de orden som Finnmossen på Proveniens skrev:

Arkiv Digital med AD Online måste vara årets grej - vilka bilder!