Lördag 25 Augusti - Arkiv Digital

Kommentera
Arkiv Digital hade ett helt eget rum under dessa dagar och det behövdes verkligen. Första gången jag var där så var det alldeles tjockt med folk så jag gick ut igen, var liksom ingen idé att försöka ge sig in i den högen.
Jag kom tillbaka lite senare, fortfarande mycket folk men nu dröjde jag mig kvar trots allt. Både Mikael och Gabriel kände igen mig trots att jag inte har träffat dom så många gånger.
Men att de båda vet vem jag är tar jag som en komplimang, tror jag...... :)
Mikael hade jag för övrigt träffat tidigare under lördagen en våning ner, men det var inte så mycket vi pratades vid, var kaosartat med folk. Jag fick i alla fall framfört en hälsning till han från min kompis Helena :)

Jag pratade desto mer med han då han visade mig deras nya Onlinetjänst för första gången.
Den tjänsten heter AD Online, detta är en tjänst jag tror stenhårt på. Och efter att jag har sett det med egna ögon tror jag ännu mer på det nu.
Äntligen får Genline konkurrens, som jag har väntat på det.
Konkurrens och konkurrens förresten, jag tycker att Arkiv Digital står i en helt egen superklass för sig, ett par hundra snäpp bättre än Genline. Sådeså! :)

Jag har beställt rätt mycket cd skivor från dom, vårdslöst mycket egentligen men vad tusan mer kommer det att bli, och kvalitén på bilderna är kanonbra.
Lika bra kvalité var det på deras Onlinetjänst, lätt att navigera var det också. Mycket enkla funktioner tycker jag, suveränt bra att man dessutom kan ha flera flikar öppna samtidigt. Flikarna öppnas ju med automatik så fort man har valt den boken man vill titta i.
Nu satt jag inte så länge vid datorn och kollade, men jag är helt övertygad om att jag kommer att tycka om det än mer när jag har fått använt det ett tag och lärt mig hur saker och ting fungerar.

För trots att jag köper mina cdskivor i de socknar jag letar mest i så har jag beställt att årsabonnemang, det finns liksom inget alternativ.
Genline har jag aldrig haft och kommer inte att ha heller, för här skall det satsas på Arkiv Digital, det är ett som är säkert.

Under söndagen var jag med när DIS-Väst ordförande besökte dom, innan dess hade jag talat om för henne och en DIS-Väst ledamot vad bra jag tyckte Arkiv Digital var. Så ingen av dom kunde missuppfatta det i alla fall.
Hon beställde abonnemang också och sen så visade jag henne hur det var uppbyggt även hon var mycket nöjd med det hon fick se.

Mikael ville dessutom att Liv från DIS-Norge skulle komma upp till dom så han fick visa vad det var de hade för något.  Denna tjänst tror jag kan vara något för de norska släktforskare som letar i Sverige, jag hoppas verkligen att Liv kan fixa så att de kan få visa upp sig på Norges Släktforskardag i slutet av oktober.

Jag fick en t-shirt av Gabriel, jättefin var den, men den var av modell större. Jag brukar ju dra rätt stora storlekar men denna var enorm.... Kanske kan tvätta den mindre.... hihi

Till sist, Mikael och Gabriel jag hoppas verkligen att denna satsning kommer att lyckas till 150 procent. Jag kommer i alla fall försöka att få folk att förstå hur bra detta är.

När man nu gör så mycket reklam för Arkiv Digital, så borde man nästan få hysteriskt mycket rabatt hos dom, eller hur? :))))

Mer om söndagens bravader kommer en annan dag, nu är det nämligen läggdags. Jag har tänkt en tur till Foss Pastorsexpedition, men vi får väl se om jag kommer upp i tid.