Lördag 25 Augusti - Del 2

Kommentera

Då hela min hela min släkt håller sig i Bohuslän, så jag var inställd på att jag inte skulle kunna få så mycket material, råd och tips om just Bohuslän.

 

Många av de mina åkte till Amerika så jag var och kikade lite på vad Ancestry hade att komma med. De berättade att det fanns en svensk sida numera, jag har själv inte hunnit kika på den så jag vet inte exakt vad den innehåller.
Abonnemangspriset för Ancestry var rätt högt, så det kommer att dröja innan jag tar det. Bättre jag samlar på mig mer "Amerikafarare" innan jag tar tag i mitt letande "over there"
Även Familysearch hade nyheter på gång så det skall bli intressant att följa den utvecklingen.

 

Under lördagen blev det inköp av ett par cd skivor och så några små häften som jag tyckte verka intressanta.
Bland annat  "Rättshistoria för Släktforskare", "Rättens källor - Rättsligt material på Landsarkivet".

 

Under eftermiddagen så dök det upp två killar i DIS-Norges monter, jag hörde att de pratade norska och kände Liv och Alf väldigt bra. De visade sig vara från Norsk Slekthistorisk Forening - NSF

 

Are och John, två killar som har hand om deras medlemstidning Genealogen, en tidning som jag tycker är mycket bra, men tyvärr är det svårt att få köpt den när man bor i Sverige.
Det visade sig att Are hade mycket kunskaper om Vestfold så jag hoppas att han kan hjälpa mig vidare i mitt letande där. Båda grabbarna var mycket trevliga.

 

På lördagskvällen var Alf, Liv och jag ute och åt sen tog vi en promenad bort till NSF-grabbarnas hotell. De satt och läste Mantalslängder från Grums, jag undrar om de verkligen blev klara någon gång :)