Arkivens Dag i Frölunda

Kommentera
Igår när det var Arkivens Dag så åkte jag ner till Frölundas Kulturhus för att se vad Göteborgsgänget hade fått ihop för program.
Det var nog runt 15 olika utställare där, bland annat Arkiv Digital, DIS-Väst, Släktdata, Sveriges Släktforskarförbund, Göteborgs Landsarkiv, Genline, Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga.
Man hade fått ihop fyra olika föredrag och jag var på allihopa, nästan i alla fall.

"Vad finns det att läsa om morfars brors konkurs" Det var temat på det föredrag som Landsarkivet hade.
Jag har inte i min släktforskning hittat någon konkurs, än kanske är bäst att tillägga, så det var mycket intressant att höra hur man skulle gå tillväga och vad det fanns för material att söka i.

Jag fick lära mig att, vid konkursutredning så upprättas bouppteckning.
Konkursakter lämnas in: Häradsrätternas Arkiv på Landsbygden, Rådhusrätternas Arkiv i staden. Trots att det är olika Arkiv så finns detta material på Landsarkivet i Göteborg.
Däremot finns det inte i Göteborg några akter på det som har gått vidare till Göta Hovrätt.

Finns konkursaktregister och vill man titta i orginalhandlingarna så får man beställa fram det när man är på plats i Landsarkivet.
Från 1860-talet började det föras Konkursdiarer, och om jag förstod det rätt så var det i kronologisk ordning.
På detta föredrag var det cirka 55 personer.
Och om någon undrar vad Landsarkivet täcker upp så är det Västra Götalands Län, dvs före detta Skaraborg, Älvsborg och Göteborgs och Bohus län.

Nästa föredrag var det Genline och Arkiv Digital som hade, tyvärr så missade jag vad Genline sa, då stod jag nämligen och pratade med Lars från Släktdata. Jag kom precis in i salen när Gabriel från Arkiv Digital skulle börja prata.
Han talade om vad företaget har för affärsidé och det är att med så hög kvalité som möjligt digitalisera historiskt källmaterial med den senaste tekniska utrustning. (Den tekniska världen är inget jag förstår mig på så jag missade kanske något av det han berättade där).
De har 5,5 miljoner bilder, vilka skall vara cirka 11 miljoner sidor om jag nu uppfattade rätt.
Arkiv Digital samarbetar med många arkiv bland annat Landsarkivet i Göteborg, Vadstena och Värmlands arkiv.

I första skedet så har man digitalierat kyrkoböckerna för Husförhör, in-utflyttning, födda, vigda och döda, i nästa steg är det kyrkböckerna för konfirmation, Sockenstämmoprotokoll, Kyrkans Räkenskaper, Bouppteckningar, Domböcker och Mantalslängder.

De län om Arkiv Digital är klara med är, Värmland, Kalmar, Kronoberg, Jönköping, Göteborg och Bohus län, man håller på med Älvsborg, Skaraborg, Örebro, sen tror jag att det även var Östergötland de håller på med.
De skall vara klara med kyrkböcker våren 2009.
Gabriel visade även hur deras AD Online tjänst fungerade och även att man kan köpa cd skivor.
Här var det cirka 70 personer som hade samlats för att lyssna.

 

När Dialekt, ortnamn och folkminnesarkivet i Göteborg, förkortat DAG, så var det cirka 30 personer som hade kommit till stora salen.
Deras huvuduppgift är som namnet säger, dialekter, ortnamn och folkminnen. De samlar in, bevara, vetenskapligt bearbeta och ge ut material om dessa verksamhetsområden (huvuduppgift).
Det är bland annat de som ger ut böckerna, "Ortnamnen i Göteborgs och Bohuslän". Hittills har det utkommit 21 böcker/band. Det återstår Tanums bebyggelsenamn, Sotenäs och Stångenäs.
Jag köpte under Bokmässan i Göteborg, Ortnamnen i Sörbygdens Härad och Tunge Härad, och även Svenskt ortnamnslexikon.

Sist ut bland föredragen var Charlotte från DIS-Väst som pratade och visade hur DISGEN, DISBYT och DISPOS fungerar. Och även hur kopplingarna fungerade mellan de olika programmen. Det var en del nytt för min del som kom fram när det gäller DISPOS, men det beror mest på att jag inte använder det så mycket.
Den dagen som DIS kan få ett samarbete med Arkiv Digital kommer jag använda det betydligt mer, för så länge det enbart är kopplat direkt till Genline så har inte jag någon nytta av att lära mig DISPOS fullt ut.
Det var cirka 20 stycken som lyssnade på Charlotte och kom med en hel del frågor till henne.

Och jag har fortfarande inte någon digitalkamera så några bilder från gårdagen är inte att tänka på, men med lite tur kanske det ramlar ner ett par bilder i min e-postlåda..... :)

Och som vanligt får Ni stavfelen helt gratis.....