Släktforskning i Sverige

2 kommentarer

Jag skall försöka att skriva några rader hur det är att släktforska i Sverige, och vad det för finns olika källor och så vidare.
Vi får se hur jag skall få ihop detta, för jag är rätt urusel på att skriva och förklara saker, är bättre på att prata.

I Norge finns det en bok som heter "Våre Rötter", i Sverige har vi bland annat "Släktforska steg för steg", "Släktforska vidare", "Emigrantforska".
Det är mycket bra böcker för den som vill komma igång med sitt släkt letande i ett annat land. Man kan låna dessa böcker från biblioteken om man inte vill köpa dom.

Det källmaterial som vi i Sverige använder är den folkbokföring som finns. Kyrkolagen från 1686 lade grunden för den folkbokföring som funnits. Den lagen sa att prästen skulle föra födelse-dop, lysning-vigsel och död-begravningsanteckningar, dessa böcker kan man även kalla ministerialböcker, han skulle även föra husförhörslängd och in-utflyttningslängd.


Svenska kyrkan har skött detta fram till och med 1 juli 1991, efter det datumet så är det Skattemyndigheten som har hand om folkbokföringen.
Före år 1686 och även in på 1700 talet så får man hämta uppgifterna från mantalslängder och jordeböcker, det är alltså skattelängder.


Landsarkiven har det mesta av materialet hos sig, de förvarar församlingarnas arkiv med husförhörslängder, födelseböcker, dödböcker, vigselböcker, in och utflyttningslängder och så vidare.
Då jag själv släktforskar mest i Bohuslän så vet jag att det på några Pastorsexpeditioner finns böcker kvar, men på sikt så skall alla böcker till Landsarkivet i Göteborg.

 

I Norge så finns kyrkböckerna gratis på Internet, men sån tur har inte vi i Sverige. För att vi skall kunna sitta hemma och läsa i kyrkböckerna så krävs det abonnemang eller att man får beställa mikrokort hos SVAR. Biblioteken tar även emot beställningar som de sedan skickar vidare.


Om vi inte har kyrkböckerna gratis på nätet så har vi i alla fall ett antal sökbara cdskivor som man kan köpa, bland annat Sveriges Befolkning 1890, 1900, 1970, 1980. Vi har även Sveriges Dödbok 1947-2006. Finns fyra sökbara skivor för Klara, Kungsholmen, Gamla Stan och Söder i Stockholm. Stockholm har även sitt Rotemansarkiv sökbart på nätet. Men när det gäller just att söka i Stockholm är jag inte mycket till hjälp, tyvärr.


Finns även EMIBAS, som är en sökbar cd skiva för alla svenskar som emigrerade, tyvärr är inte den komplett på länga vägar, det är ungefär en miljon som är med. Och så finns det lite annat smått och gott i CD-väg. Men de kan jag kanske fånga upp senare om behov finnes.

Det är många lokala föreningar som ger ut egna skivor med material från just sina områden och alla dom har jag inte kännedom överhuvudtaget. Tyvärr.

Jag vill inte att blogginläggen skall bli för långa så jag tar avslutar detta inlägg nu, mitt nästa skall handla om Husförhörslängder.

Och så hoppas jag att Ni lämnar Era fingeravtryck här på bloggen om det är någonting som Ni inte förstår, som jag skrev i början, jag har inte så lätt för att skriva och förklara saker och ting.

 

 
1 Liv Ofsdal:

skriven

Kjempebra Susann! Dette tror jeg mange slektsforskere i Norge vil ha stort utbytte av :)

2 Torill Johnsen:

skriven

Flott Susann, disse informasjonene om Sverige syns jeg er veldig nyttige