Ännu en gång

Kommentera

Igår var jag på Landsarkivet igen och det var en hel del folk där.
Man får inte ha med sig väska in i Forskarsalen och det kan jag förstå eftersom folk skulle ha lättare att ta med sig mikrokort och dylikt. Så igår hade jag armarna fulla när jag steg in i Forskarsalen, det var dator och sladdar och annat smått och gott.

Jag försöker ju att hitta lite mer information om personer i Kville och det är inte det lättaste eftersom alla kyrkböcker är borta, tack vare en brand i början av 1900 talet.
Landsarkivet har fått in avskrifter från Mantalslängder från 1820 och fram till 1905 och trots att jag letade så hittade jag inte det jag sökte.
Får göra en ny insats där vid ett annat tillfälle.

Att leta i Göteborg är inte lätt, många olika rotar och sånt som jag inte är van vid, men jag försökte en stund igår. Det är runt 1900 och framåt som jag vill hitta personer, och med hjälp av Landsarkivets mikrokort och Arkiv Digitals AD Online så kom jag en liten bit på väg i alla fall.
Det var rätt bra att ha både mikrokorten och AD Online intill sig, var ett par smånötter jag knäckte på det sättet.
Sen har jag många Göteborgsnötter kvar att knäcka....