Lerdal - Vår Hembygd

Kommentera
Jag har i min släktforskning kommit fram till att jag har en del släkt i Lerdal Socken, jag tittade i deras sockenbok för några månader sedan i Mellerud och såg att personen jag letade efter var med, stod att han gift sig med en dam från Bohuslän. Vilket stämmer mycket bra.

Jag beställde boken på biblioteket och hämtade den för ett par dagar sedan. Jag har, än så länge, inte så mycket släkt i Lerdal så det känns lite onödigt att köpa boken.
Lerdals Sockenbok är en bland de bästa jag har läst och sett i. Det är mycket bra dokumenterat, även väldigt många bilder.

Så med namn, födelseårtal och födelseplats så kunde jag i boken spåra upp min Jacob Larsson, född 1757, nu kunde jag ju inte komma så långt när det gäller han eftersom han flyttade, men och andra sidan så har jag rätt bra koll på han redan.
Däremot kunde jag följa hans syskon från 1700 talet och deras öden ända fram til 1940 talet.
Suveränt bra, nu måste jag ju kolla så att det stämmer. Men att nu bara ha lite namn som kanske kan vara mina, är ju toppenbra.

Tänk om alla böcker var som Lerdals.