Släktforskningsdag i Norge

Kommentera
Lördagen den 27 oktober kl 10.00 så startar Norge sin släktforskardag.
Det är DIS-Norges region föreningar, eller lokallag som man säger i Norge, som arrangerar denna dag på olika platser runt om i Norge.

Varje år har Norge olika teman på sin dag och årets tema är: "Hva gjør vi med våre gamle familiebilder?"
Trots tema på dagen så är det så klart tyngdpunkten på själva släktforskningen, man får råd och tips och så vidare.

Varje lokallag får själva bestämma vad man skall ha för föredrag och om det skall vara andra utställare också.
I Oslo så vet jag att DIS-Oslo/Akershus har många olika utställare, eller slektstorg med utstillere som de så käckt skriver. Även DIS-Rogaland har utställare.
DIS-Rogaland arrangerade släktforskardag första gången 1996, så det är 12:e gången för dom i år. De börjar få viss rutin på det hela antar jag... :)
I Oslo är det lördag och söndag som gäller. Där kommer även folk från DIS-Väst att vara med för att hjälpa till med att hitta sin släkt i Sverige.

denna sida kan Ni läsa mer om vad varje lokallag hittar på den 27 oktober. Klicka sedan på varje lokallag så får Ni mer information.

Ni som bor i Sverige och släktforskar i Norge skall göra ett besök till någon av alla de platser som finns denna dag, Ni kommer att få många nyttiga tips. Och Ni som inte har någon möjlighet att åka iväg, kan ju redan idag gå in på DIS-Norges chatsida, där finns det också mycket hjälp att få.

Förra året så var jag i Oslo och försökte hjälpa alla att hitta sin släkt i Sverige och även att komma med lite tips om olika internetsidor och så vidare.
I år var det meningen att jag skulle varit i Tönsberg och DIS-Vestfold men det blev inget med det eftersom tjejen som jag skull åkt med har blivit sjuk och jag vill inte åka själv, dels blir det för dyrt och dels så blir det väldigt jobbigt att vara själv med att försöka hjälpa alla som vill ha hjälp.

Så i år kommer jag att sitta framför chaten och kanske kan jag hjälpa någon där.