Nääs Slott

Kommentera
Som jag tidigare har skrivit så firade DIS-Väst igår 20 år.
Jag tog mig en tur till Nääs Slott, ett ställe som jag aldrig har varit på tidigare, men det kommer att få besök av mig igen, det var en underbart vacker plats och vackra hus.
DIS-Väst var i något som kallades Lekhuset och där hade man fått ihop många olika utställare.

De första som jag såg när jag kom in var grabbarna i Arkiv Digital. Både Mikael och Gabriel var på plats, kul att träffa dom igen, sen vad de tycker när de ser mig är en helt annan femma, kanske lika bra att inte veta svaret......
De är väldigt trevliga och lättsamma att ha och göra med.
Synd bara att man från många olika föreningar och delvis även förbundet inte har fått upp ögonen för Arkiv Digital, man satsar väldigt mycket på Genline.
Visst är Genline bra och täcker upp hela landet och så vidare men när det gäller bildkvalité så är Arkiv Digital hästlängder bättre och dessutom så har de inga SCB utdrag, de kör med de riktiga kyrkböckerna och det uppskattar jag väldigt mycket.

Känns som jag upprepar mig väldigt mycket när det gäller Arkiv Digital men det kan inte sägas, nåja, skrivas för många gånger. Jag vill verkligen göra alla släktforskare uppmärksammad på att Arkiv Digital och deras AD Online tjänst finns.
Så Ni som är i Boråstrakten den 27 oktober skall göra ett besök på Borås Släktforskarförenings Släktforskningsdag för då skall Arkiv Digital vara där.

Tillbaka till Nääs igen, de övriga utställarna var bland annat Släktdata, en förening som har väldigt mycket avskrifter på nätet, gratis dessutom. Genline var där och så några lokala släktforskarföreningar bland annat Borås, Alingsås, Ale. Och så några stycken som sålde lite böcker och så vidare.

Föredragen de hade denna dag var mycket bra, men tyvärr så var det för mig ingen höjdare att lyssna på det, har man problem med ljud, tinnitus, dålig hörsel och så vidare så.....nja...
Men det gick, jag fick i alla fall med mig en hel del ändå.
Både Ted Rosvall från förbundet och Olof Cronberg från DIS Sverige nämnde Arkiv Digital, bara en sån sak.... :)
Olof pratade jag med lite efter hans föredrag, jag hoppas verkligen att svenska DIS kan få igång en sån släktchat man har i Norge.
Sen var det faktiskt lite imponerande att Olof kom ihåg vad jag hette eftersom jag för första gången hälsade på han i Halmstad, då ihop med Alf och Liv från Norge.

Det var väldigt mycket känt folk man pratade med och även en hel del okända också. Så även om det inte var mina "släkttrakter" så fångar man upp väldigt mycket nytt ändå. Och förhoppningsvis så kan man knyta lite nya kontakter varje gång. Sånt uppskattar jag som inte har släktforskat så länge.

Och så hörde jag att "Grabben G" kikar in här var tredje dag ungefär, jösses alltså, har du inget liv, vännen? :))

Och så undrar jag vem av tvillingarna hemifrån som läser min blogg, eller det kanske är rent av båda två.......

Och så borde jag fortfarande köpa mig en digitalkamera, hade varit käckt att lagt in lite bilder från gårdagen.