Bouppteckningar

En kommentar

Ni vet väl om att man hos Landsarkiven kan beställa bouppteckingar. Där kan man med lite tur hitta upplysningar som gör att man kan fortsätta sitt letande efter personer.
Det finns inte bouppteckningar på alla, men det kan vara värt ett försök i alla fall.

Jag själv har beställt några bouppteckningar, i hopp om att kunna få lite mer information, men det står bara vistas i N Amerika. Så där står jag och stampar på samma fläck. Men kul att läsa i bouppteckningar vad sängkläderna var värda, hur många glas som fanns och vad de var värda och så vidare.

Jag har beställt mina bouppteckningar på Landsarkviet i Göteborg eftersom det är dom som har Bohuslän och det är ju som bekant där jag är och härjar.

Länk:

Bouppteckningar Göteborg


Statens Arkiv
- där man på vänster sida hittar de övriga Landsarkiven i Sverige
 
1 emma:

skriven

Tack för din blogg, läser den emellanåt, alltid lika intressant.

Jag har beställt bouppteckningar på nästa alla mina "släktingar", för dessa är perfekta att ha tillgång till när man letar efter deras barn och barnbarn osv.

Landsarkivet i Göteborg kan det där med service, jag har varit där så många gånget nu att jag alltid mötts av ett leende när jag kommer. Landsarkivet i Lund jobbar inte alls på samma sätt, vilket är synd då jag har hälften av mina anor i Hallands län.

Nästa helg är släktforskardagar i Malmö, ska bli jättekul. Minna förra året i Halmstad, hur kul det var att få se alla nya program, böcker m.m. som kommit fram och träffa en massa släktforksare från hela landet.