Länsbokstäver

2 kommentarer

Jag vet inte om Ni som läser min blogg söker i bloggen någonting, men för ett tag sedan skrev jag här alla länsbokstäver som vi har i Sverige, kanske dags att lägga ut en sån lista igen.

AB Stockholms län
C Uppsala län
D Södermanlands län
E Östergötlands län
F Jönköpings län
G Kronobergs län
H Kalmar län
I Gotlands län
K Blekinge län
L Kristianstads län -avskaffad - Skåne län
M Skåne län - tidigare Malmöhus län
N Hallands län
O Göteborgs och Bohus län - heter numera Västra Götalands län
P Älvsborgs län - avskaffad - Västra Götalands län
R Skaraborgs län - avskaffad - Västra Götalands län
S Värmlands län
T Örebro län
U Västmanlands län
W Dalarnas län - tidigare Kopparbergs län
X Gävleborgs län
Y Västernorrlands län
Z Jämtlands län
AC Västerbottens län
BD Norrbottens län

 
1 Bjørn Gunnar Lindalen:

skriven

Takk for tipset. Forsker en del på Sverige, og irriterer meg stadig over at jeg ikke kan disse bokstavene. Bruker et bra program som heter Församlingsgaiden. Men i blant så finnes det jo församlinger med det samme navnet i flere län. Hvilket län skal man da velge? Her kommer listen din som et nyttig hjelpemiddel.

2 Sannes:

skriven

Hej Björn Gunnar!

Vad kul att du har hittat till min lilla blogg.

Detta med att hitta var församlingarna ligger, kan vara riktigt besvärligt.

Finns ju ett par sökbara cdskivor som man kan köpa, har skrivit om dessa tidigare i min blogg, Sveriges Ortnamn och Rosenberg.

Sen finns det lite olika varianter som man kan söka i på internet, kanske skall skriva om det någon gång.