Länsbokstäver

4 kommentarer
Varje län i Sverige har ju en länsbokstav, nu kom jag på att det kanske är bra för mina norska släktforskarvänner att veta vilket län som har vilken bokstav, så här kommer det en lista.

AB     Stockholms län
C      Uppsala län
     Södermanlands län
E       Östergötlands län 
F      Jönköpings län
G      Kronobergs län
H      Kalmar län
      Gotlands län
     Blekinge län
      Kristianstads län
     Malmöhus län
     Hallands län      
O      Göteborgs och Bohus län
P      Älvsborgs län
R      Skaraborgs län
      Värmlands län
      Örebro län
U      Västmanlands län
W     Kopparbergs län
     Gävleborgs län
     Västernorrlands län
Z      Jämtlands län
AC    Västerbottens län
BD    Norrbottens län


Det är inte många länsbokstäver jag kan, vet väl de närmaste runt mig, men sen är det stopp.........

 

 
1 emma:

skriven

Hej hopp
Vilken trevlig lista du gjort på de gamla länsbokstäverna. Jag är själv en släktforskare och vissa av bokstäverna sitter, men vissa hade jag ingen koll på. Ha en bra dag!

2 Sannes:

skriven

Hej Emma!

Kul att du hittade hit till min enkla blogg.
Man kan ju de länsbokstäver som man själv forskar i, sen är det ju hel kört för min del i alla fall.

/S

3 LivS:

skriven

Flott SusannS, du kan tro vi ofte lurer vi dumme nordmenn når vi er nødt og lete i Sveariket.
Nei da, men flott oversikt, veldig bra og til stor hjelp for oss

Tusen takk

4 Ove Berg:

skriven

Trevligt att det fanns en lista gjord nu när man forskar.

Det är ett tag sedan bokstäverna användes så då har man ju glömt dom. Tusen tack.