Andreas Johannesson f 2 April 1855

3 kommentarer

Andreas Johannesson född 2 April 1855 på gården Ed i Sanne Socken, Munkedals Kommun i Bohuslän, Sverige.
Hans far hette Johannes Hansson och var född 1821 och hans mor hette Sara Johannesdotter och var född 1823. Johannes avled 1891 och Sara 1892.

Andreas lämnar Sanne Socken den 16 oktober 1885 för att åka till Drammen i Norge, tyvärr har jag inte lyckats att hitta honom i någon inflyttningslängd där.

Enligt bouppteckningarna som jag har beställt efter Andreas far och mor från år 1892 står det att han vistas i Amerika. Tyvärr vet jag inget mer än Amerika.
Om han åkte tillbaka till Sverige för att sedan ta sig vidare till Amerika vet jag inte, eller kan det vara så att Andreas åkte till Amerika från Norge.
På något vis känns det sistnämnda mest naturligt.

Andreas hade en bror, Hans Jakob, som jag har skrivit om i mitt förra blogginlägg.
Kan det vara så att båda bröderna är tillsammans i Amerika?

Jag tar tacksamt emot alla upplysningar jag kan få om Andreas, tyvärr vet jag inte mer än de uppgifter som jag har skrivit här ovan.

 
1 Anonym:

skriven

Send meg det du maatte ha av opplysninger om disse to brödrene Susann. Fyll gjene ut det skjemaet som ligger paa DIS-Vestfolds hjemmeside og send til meg.

2 Zkrivaren:

skriven

Jag tittade i emigranten 2006, men där finns de inte med i emigration till Amerika.

3 Sannes/SusannS:

skriven

Willy,

Jag skall se vad jag kan få ihop för information till dig. Skall dock avvakta lite och se vad som händer med mina inlägg på Slektsforum.



Zkrivaren,

Jag har heller inte hittat dom på Emigranten 2006, men bra att du kollade, är fort gjort att missa något när man letar halvt desperat.