Norgebesök, men vem var det ?

2 kommentarer

Hörde hemifrån att det varit ett par från Norge, förmodligen från Tönsberg, i mina trakterna. De hade bestämt sig för att köra på småvägar i Sverige och när de passerade en skylt så kände damen igen namnet, det var ju där hennes mormor var född.
De hade pratat med några som hänvisade vidare till ett par, där mannen i familjen kunde hjälpa att få fram födelseuppgifter till mormor Lovisa och även namnet på far och mor.
De var mycket tacksamma för hjälpen de hade fått.

För egen del blev jag väldigt nyfiken på detta, allt som rör "min" socken när det gäller utvandring blir jag intresserad av, speciellt när det gäller Norge och i synnerhet Tönsberg.
Jag själv har ju väldigt många som åkte dit, kan jag ha någon koppling till detta norska par, tro?
Får börja leta i böckerna...

Visst är det trevligt med Norgebesök, men vem var det som kom? De par som hjälpte dom, kom inte på vad de hette....
Synd..
 
1 Willy:

skriven

Susann, Dette kan vi skrive on i DIZ. Kanskje de som var på besøk er slektsforskere fra vestfold, og vil sefore kunne lese om det i DIZ.

2 Susann:

skriven

Willy, jag vet inte ens om någon av dom var släktforskare. Jag vet bara att damen hade några papper hemma i Norge med lite information på.