Ett förslag....

Kommentera

Igår kom Släkthistoriskt Forum i brevlådan, jag började läsa redaktörens "ledarspalt" och läste om hans förslag som är......tja...säg det...

Han skriver bland annat om att det varit turbulens kring förbundets ekonomi, det är inte rimligt att ett riksförbund ska vila helt på kommersiell grund, att organisationsavgiften är för närvarande 9 kr per föreningsmedlem och år.

Han tycker att man skall höja organisationsavgiften till Sveriges Släktforskarförbund från 9 kronor till 120 kronor per år. Då skall Släkthistoriskt Forum och avgiften till Anbytarforum ingå. Med ett sådant upplägg skulle tidningen få en upplaga på cirka 50 000 ex, vilket skulle innebra möjligheter till betydligt högra annonsintäkter. Antalet nummer per år skulle också kunna bli fler.

Vidare skriver han: (citat)
"Fördelarna med det här upplägget är inte bara uppenbara, utan möjligen en förutsättning för att Sveriges Släkforskarbund ska kunna fortleva. Ungefär två paket cigaretter per år (om jämförelsen tillåts), eller en kvällstidning per månad - mer kostar det inte att säkra och utveckla förbundets fortlevnad!

Vad tycker du? Debatten startar här och nu!"

JAG tycker att detta förslag är helt uppåt väggarna tokigt. Om det kommer att bli såpass dyrt är det många föreningar som kommer att gå ur förbundet.
Om jag är medlem i fyra olika föreningar som är anslutna till förbundet, då borde jag få fyra användarkonto till Anbytarforum och fyra exemplar av Släkthistoriskt Forum som kommer.

Sen kan man ju tycka att 9 kronor per medlem är lite, och att det kanske borde höjas, men inte till 120 kronor i alla fall.
Det skall bli intressant och se hur denna debatt kommer att bli, men denna debatt antar jag kommer att bedrivas på Förbundsforum och dit har jag inte välkommen eftersom jag inte har betalat in någon hundralapp.