Genealogen

Kommentera

Genealogen är Norsk Slektshistorisk Förenings medlemstidning, den kommer två gånger om året. Och när Torill var på DIS Väst medlemsmöte i Tanum, så hade hon med sig de tre senaste numren, Nr 2/2006, Nr 1/2007 och Nr 2/2007.
Det första numret för i år har kommit nu i maj månad, det hoppas jag att jag kan köpa i Malmö. Ryktet säger att NSF kommer dit.
Norska Genealogen är motsvarigheten på svenska Släkthistoriskt Forum, på ett ungefär...

 

Genealogen vänder sig, så klart, till norska släktforskare men trots att jag bor i utlandet så är det en tidning som har många intressanta artiklar.
Man kan till exempel i nr 1/2007 läsa om Anna Olsdotter - en inflyttad svenska till Östfold i 1864. Vidare har man en artikelserie som heter Prästnytt, där man skriver om norska präster i äldre tider.
Och så skriver man om de svenska släktforsknings dagarna som har varit i Stockholm och förra året i Halmstad.
Det som jag tycker är extra kul är att man har skrivit en separat artikel om Arkiv Digital och det deras AD Onlinetjänst som man lanserade i Halmstad.

 

Jag har inte hunnit och läsa allt ännu, bara snabbläst mig igenom, så nu har jag något att göra en regnig sommardag.

Det enda minus, ett stort sådant, är att ett av de nummer som Torill hade med sig, hade varit en tur hos norska Posten. Står en medlems namn och adress på baksidan och så har något skrivit dit för hand, retur - död.
Känns lite surt att betala 50 norska kronor för en sådan tidning, men sånt som kan hända antar jag.