Arkiven

Kommentera

Det var ju som bekant Arkivens dag igår och jag gjorde ett besök på Bohusläns Föreningsarkiv och Bohusläns Museums olika arkiv och deras bibliotek.
Jag måste säga att här var det två platser som jag skulle kunna tänka mig att arbeta på, men det förblir ju bara en tanke, då det antagligen krävs en massa utbildning för att kunna arbeta där.

Jag var på plats tidigt för att jag skulle ha en chans att på närmare håll se hur det fungerade på föreningsarkivet. Vilket enormt arbete de gör för att vi skall kunna hitta uppgifter i tidningsarkivet. Sen så har de ju även mycket material från olika föreningar.

Att leta i gamla tidningar är något som jag skall ta mig tid till att göra, dödsannonser är något som jag är intresserad av på några personer. Jag hade med mig ett par namn och datum igår så att vi skulle kunna leta lite bland tidningarna, men det var en man där som satt och skulle ha fram en massa uppgifter så jag stod och väntade ett bra tag innan jag fick smita emellan, så vi sökte bara lite snabbt men hittade ingen dödannons.

Föreningsarkivet har väldigt många tidningar på mikrofilm, de har även en stor läsapparat som man kan skriva ut på, vilket är perfekt när man letar efter gamla dödsannonser eller andra intressanta artiklar.

Bohusläns Museum har också mycket intressanta arkiv och ett bra bibliotek. Biblioteket är ju ett så kallat referens bibliotek vilket gör att man inte kan låna hem böcker därifrån.
Man har mycket som rör Bohuslän men även andra böcker. Jag hittade gamla telefonkataloger, gamla skolkataloger och många intressant små tidskrifter/häften.  Man har även en del böcker som man vanligtvis inte hittar på ett vanligt bibliotek.

Sen har man vidare ett fotoarkiv som är väldigt intressant, tror att detta arkiv innehåller cirka 500 000 fotografier, av dessa är väl cirka 100 000 inskannade och tillgängliga digitalt på deras datorer.
Med tanke på att jag har en massa kort som jag inte vet vilka som det föreställer så är ju bildarkivet intressant för mig, det kan ju vara värt ett försök att söka bland de bilder som är inskannade.

Vill man besöka föreningarkivet och museets arkiv/bibliotek så måste man ringa innan och beställa tid.