Rotar

En kommentar

Det är inte ofta, men det händer att jag försöker leta efter personer i Stockholm och varje gång är det lika hopplöst. Det är massa olika rotar som man inte har koll på överhuvudtaget.

Men under släktforskningsdagarna i Malmö så köpte jag ett litet häfte som heter "Rotar, församlingar och kyrkor i Stockholm".

Jag kan till exempel läsa om Rote 26 Norrtullsroten:
Norrtullsroten var en utbrytning ur rote 6. Den omfattade östra delen av Adolf Fredriks församling, och blev 1906-05-01 Matteus församling. Roten bildades 1905-10-01.

Det känns som jag kommer att ha användning av detta häfte när jag skall försöka mig på att hitta något där uppe i huvudstaden.
Det är Storstockholms Genealogiska Förening som har sammanställt detta häfte.

Man kan på nätet söka i Rotemansarkivet, men det är inte komplett på långa vägar.

Länk hittar du: Här

 
1 Torill Johnsen:

skriven

Fint at du sier ifra Susann. Min Stockholmsane skal jeg etter hvert prøve meg på. Men Elsa Berg er en nøtt