Historiska Kartor

3 kommentarer
Jag har vid två tidigare tillfällen skrivit några rader om Lantmäteriets historiska kartor, men det är faktiskt dags att plocka fram några rader igen om detta.

Historiska Kartor är en webbtjänst som man kostnadsfritt kan gå in och och söka bland gamla kartor och akter från Lantmäteriarkiven. Man kan även beställa hem kartor men det har jag själv inte gjort så jag vet inte vad det kostar.
Jag själv tycker det är en fantastisk tjänst detta, helt underbart att få se gamla kartor, läsa om laga skifte från till exempel 1833 eller varför inte läsa om storskifte på inägor från 1792.

Ta en titt på dessa kartor, du kommer garanterat att hitta några guldkorn.

Länk: Lantmäteriet

Länk: Historiska kartor

Under släktforskardagarna i Falköping så hade Bengt-Olof Käck ett föredrag om dessa kartor. Jag valde bort detta föredrag eftersom han var hos oss i november 2007, men det gjorde att jag inte vet om man har lagt ut allt man har i sina gömmor/arkiv. Jag skulle dock tro det eftersom han i november sa att under 2008 så skulle allt finnas på plats.
 
1 Willy:

skriven

Dette var spennende informasjon.

Utgangspunktet for mine svenske aner ligger på Brobacken, Lycke i Rânnelanda, Dalsland. Jeg har vært på Brobacken og sett restene etter hustuftene som fremdeles ligger der. Ved å søke i kart databasen fant jeg kart fra tidlig 1800tall som viser husene som stod på Brobacken. Det er første gang jeg har sett kart som viser dette. Tøfft!!!

2 Susann:

skriven

Som sagt, man kan hitta mycket intressant bland dessa kartor..

3 Mikael Noremalm:

skriven

Hej Susann!

Läste att du sökte info om Randi Jonsson

Randi var min farmor och är det så att du inte har fått fram info så får du höra av dig till mig



Hälsningar

Mikael Noremalm