DIStreff utdrag

3 kommentarer

Man är snabb i Norge må jag säga, ikväll skickade jag in ett släktutdrag som man skall lägga in på DIStreff i Norge, och efter ett par timmar så hade Alf redan tagit hand om det och jag har fått tillbaka mina resultat listor.

På dessa listor kan man se om det finns andra som har samma personer, årtal, platser med mera som mig.
Man har både i Sverige och Norge en träfflista från nivå 3 och till 8 och ju högre siffra man har desto större chans är det att man har samma personer i sin släktforskarbas.

Jag hade 106 träffar nivå 7 och 9 träffar nivå 8, det blev jag faktiskt lite imponerad av, det är ju trots allt till Norge jag har skickat in.. :)
Någon av dessa personer har jag varit i kontakt med tidigare och någon var väl sådär måttligt road av att jag då hörde av mig, så det är väl knappast någon idé att försöka igen.
Men en av grabbarna fick i alla fall en e-post från mig ikväll, kom på att det var bra längesedan vi pratades vid. Det är dags att ta upp den kontakten igen och se om vi kan få ordning på våra gemensamma "gubbar och gummor". Synd bara att jag inte riktigt har tid till min egen släktforskning men det är sånt man får räkna med antar jag.

Jag har även ikväll skickat ett utdrag till svenska disbyt, får se när det kommer tillbaka något där.
Och när det kommer så får jag försöka att sätta mig ned och ändra det som är fel, men det är lättare sagt än gjort det när man skickar in till två olika länder.

Så alla Ni som är tveksamma till att skicka in utdrag, gör det, finns inget att förlora på det. Är ju riktigt spännande när resultatet kommer tillbaka.
 
1 NeuroticKitten:

skriven

Jag har varit medlem i DIS i ett drygt år men ännu inte skickat in utdrag till Disbyt. Anledningen är att jag inte orkat öppna manualen och tagit reda på hur jag ska gå till väga. Jag tycker inte om manualer och bruka undvika dem så länge jag bara kan.



Men det är nog bäst jag tar mig i kragen och läser på. För Disbyt är ju väldigt bra, och det är på tiden att jag ger mitt bidrag.

2 Sannes:

skriven

Jag har haft Disgen i några år men jag har inte öppet manualen heller, och det gör ju att jag kan Disgen väldigt dåligt, men det är ju bara att skylla sig själv.

3 AlfC:

skriven

I Disgen er det enkelt å bidra med data til DISBYT, trykk på Verktyg, deretter DISBYT bidrag, fyll inn medlemsnr og trykk på Gör DISBYT-utdrag.



Ved bidrag til DIStreff i Norge bør man derimot bruke GEDCOM-bidrag, bl.a. fordi vi ellers ikke vet hvem det er som bidrar. Dette gjøres nesten likt, men velg Exportera Personer og sjekk at GEDCOM er valgt, legg inn navn, adresse og mailadresse og velg filnavn.



I begge tilfelle kan dere etter å ha trykket på knapp for å gjøre utdraget velge om dere vil eksportere alle data, valgte flokker eller et utdrag.



For å lage utdrag så kan dere bruke forskjellige måter å lage dette på, f.eks. start med å gjøre seg selv som proband, skap anetavle for seg selv, høyreklikk på tavlen og velg å skape en søkeliste med anetavlens personer og deretter kan man bygge ut med høyre musetast og Utöka söklistan



Ad DIStreff så vil man ha størst glede av tjenesten om man laster ned GEDtreff og kjører dette selv da man da får adgang til verktøy for videre bearbeiding av sine registreringer.