Kvibergs Kyrkogård

2 kommentarer

Jag har varit på Kvibergs Kyrkogård, denna kyrkogård är Göteborg största och Norra Europas näst största kyrkogård.
Så fort jag kom innanför grindarna så ångrade jag att jag hade tagit tåget till Göteborg. För när man är på Kviberg så bör man ha bil, för kyrkogården är på tok för stor för att man skall vandra emellan alla gravstenar man skall besöka.
Nästa gång jag skall dit så får jag försöka att hitta dit med bil.



Kviberg är på cirka 130 hektar och det är cirka 24 000 gravar där, så man måste veta exakt vad man skall leta efter när man åker dit. Det är svårt att bara spatsera runt och läsa på alla gravstenar.
Innan jag åkte hemifrån så hade jag med hjälp av cd skivan Begravda i Sverige hittat var personerna vars gravstenar jag ville se var begravda någonstans.
Jag hade på ett papper namn, födelse- och döduppgifter, och vilket kvarter och gravnummer man var begravd på och med dessa uppgifter så hoppades jag att jag skulle lyckas hitta rätt.

Det första jag gjorde när jag kom fram till orienteringskartan var att ta ett kort på den, för jag insåg att jag måste ha denna karta med mig på min vandring på kyrkogården.

 



Man har även två områden med krigsgravar, en tysk och en engelsk. Jag var vid den tyska men de engelska gravarna får jag besöka vid något annat tillfälle, jag orkade faktiskt inte gå dit. Fick koncentrera mig på de områden som jag hade mina släktningar begravda.



Den graven som jag absolut ville se, fanns inte. Den var återlämnad till kyrkogårdsförvaltningen så det var bara en grön gräsplätt där. Lite synd att det var så men det är bara att acceptera.





När varje kvarter börjar så finns det en skylt som talar om vilket kvarter man är på, att hitta rätt gravsten på ett kvarter kan vara svårt också eftersom kvarteret kan vara stort men bakom varje gravsten var det inristat vilket gravnummer det var. Men innan jag kom på det.... Inte lätt när man är van vid små kyrkogårdar.



När jag var på väg tillbaka med spårvagnen så passerade man ju Östra kyrkogården, så jag passade på att ta en snabbtur in där också. Men jag hade lite ont om tid så jag skall faktiskt gå tillbaka till den kyrkogården vid något tillfälle. Och då skall jag dessutom ha med mig uppgifter om vilka släktingar jag har begravda där.
Jag återkommer i ett senare blogginlägg om Östra Kyrkogården.

Man kan även söka efter gravsatta i Göteborg, gratis på nätet.

Länk: Gravsatta i Göteborg

 
1 Anders:

skriven

fina bilder, jag bor inte så långt från skogskyrkogården i stockholm så jag vet vad du menar med stor kyrkogård, tur att du är ung och stark

2 Laila Falk:

skriven

Kan verkligen rekommendera dej ytterligare ett besök på Östra kyrkogården. Mycket intressant, många fina gravar på den sk "Rikemanskullen. Även den judiska delen är värd ett besök.