Att släktforska i Norge

Kommentera




Jag har väldigt många som åkte till Norge och Amerika, och lite nyfiken blev jag på vad som hände dessa personer. Så jag började att ta tag i Norge, det var ju det som var närmast mig.

Hur skall jag lära mig att släktforska i Norge? Är det stor skillnad mot Sverige? Har de cdskivor? Har de kyrkböcker som man skall ha abonnemang på? Har de...
Ja det var många många frågor jag hade, men väldigt få svar, så det var bara att ge sig ut bland det okända.

Jag sökte lite på internet och hittade litegrann, men hur det nu var så kom jag ifrån mitt Norgeprojekt men för några år sedan när det var släktforskningsdagar i Göteborg så var bland annat DIS-Norge där och då fick jag tillfälle att prata med dom.
Så när jag kom hem anmäld jag mig som medlem i DIS-Norge för jag insåg att hjälp måste jag ha för att komma igång.

I Sverige har vi släktforskarförbund, det har man inte i Norge. Det är en av orsakerna till, enligt mig i alla fall, att DIS-Norges hemsida är bra mycket bättre och matnyttigare än DIS-Sveriges hemsida.
Nåja, jag gav mig in på de norska sidorna och ser man på, jag hittade en släktchat, den måste jag prova. Jag är fortfarande kvar på chaten kan jag meddela.
Denna chat har hjälp mig väldigt mycket med råd och tips när det gäller norsk släktforskning.
Jag har i ett tidigare blogginlägg i år skrivit om Genress och det är också mycket bra hjälpmedel, har räddat mig många gånger. Och så får man ju inte glömma bort Slektsforum ej heller Disreff och ej heller...

Man kan läsa om allt detta på den lista man har på hemsidan, ti tips för slektsforskning, där finns även länkar och sånt till bland annat Digitalarkivet. Det är ju dom som har alla kyrkböckerna. Gratis är dom också, det är ju inte vi van med i Sverige. Finns även sökbara folkräkningar.
Vad jag däremot saknar i Norge är husförhörslängderna, man jag kan inte få allt...

Länk: Ti tips

Länk: Folketellinger 1 och Folketellinger 2

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vad som finns på DIS-Norges hemsida och andra hemsidor men det känns som det kan bli flera kilometer med text. Så jag hoppas att jag med dessa länkar som jag gav Er här ovan gör att Ni kommer igång med ert letande.

Boken Våre Rötter kan också vara en bra investering om man vill lära sig släktforska i Norge.

Och så glömmer Ni inte bort den norska släktchaten, men tur så hittar Ni någon som är inloggad som släktforskar i just Era områden. Det är helt perfekt hjälp att få i så fall.
Jag är på chaten i stort sett varje dag, nu har jag lite annat att göra, bland annat skall en handbollsmatch få besök av mig men sen så jag kommer på chaten....

Länk: DISchat

Visst hade det varit trevligt att haft en chat i Sverige också, tänk vad många nya släktforskare man skulle lära känna och som man kan träffa vid tillfälle.
För att släktforska kan vara rätt så ensamt nu när man har tillgång till kyrkböcker och sånt på nätet hemma. Det hade sin charm att sitta på biblioteket också och leta bland alla mikrokort.

Sen tycker jag också att Ni skall läsa den blogg som DIS-Norges ordförande har på hemsidan, en sån blogg tycker jag att man skall ha Sverige också, tänk så snabbt man skulle kunna få information om saker och ting-

Länk: Lederblogg

Finns intresse av att jag skall skriva mer om norsk släktforskning, så får Ni säga till mig.

Till sist: Mina stavfel får Ni helt gratis idag. Har nämligen inte läst igen vad jag skrivit....