Börja släktforska

2 kommentarer

Börja släktforska - Genvägar till din släktshistoria, är en ny bok som Per Clemensen och Kjell Andersson ligger bakom.
I senaste numret av Släkthistoriskt forum läser jag bland annat:

" Vi har tagit mitt barnbarn Johanna som utgångspunkt för att klarlägga hennes anor under 1900-talet och redovisar i en rad kapitel intervjuteknik, nätplatser, inventering, skatteverkets folkbokföring, databaserna Sveriges Befolkning och Sveriges Dödbok, vidare ger vi svar på frågan Vart väner man sig?

Dessutom går vi igenom lagstiftningen kring släktforskning och redogör för forskning i utlandet och om emigrantforskning, Slutligen sammanfattar vi övergången till den äldre kyrkobokföringen före 1895 och diskuterar DNA och forskningsresultatet. Boken är rikligt illustrerad och försedd med sakregister."


Det står vidare att boken kommer att finnas tillgänglig i Rötterbokhandeln under mars månad.
Hos Bokus kan man redan nu köpa den och där kostar den 184 kronor, vad förbundet kommer att ta för boken framgår inte.
Boken är inbunden och är på 127 sidor enligt Bokus.

Länk: Rötters Bokhandel

Länk: Bokus


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
 
1 fresh&clean:

skriven

Hej!



Jag har funderat länge på att börja släktforska men har aldrig kommit till skott. Jag tänkte fråga dig i vilken ände ska jag börja. Kan du beskriva processen för mig i korthet hur jag ska gå tillväga? Har du något tips på släktforskningsböcker som går att låna på biblioteket? tusen tack!

2 Sannes:

skriven

Hej!



Jag svarar dig i din blogg.