Det är dyrt att köpa böcker av förbundet

2 kommentarer

Sveriges Släktforskarförbund har en bokhandel, där man kan köpa många olika böcker, cdskivor mm.
Jag har suttit och jämfört priserna litegrann och förbundet är dyra.
Dels så har man en expeditionsavgift på 25 kr, sedan kommer portot och vill man ha en faktura tillkommer det ytterligare 25 kronor.
Om man beställer böcker från Bokus så kan man antingen välja normalfrakt som kostar 19 kr per beställning eller så väljer man ekonomifrakt som är helt kostnadsfritt.
Det är inte bara portot som är dyrare på förbundet även böckerna är dyrare, finns väl några få undantag.

Släktforska steg för steg
234 kr hos förbundet, 210 kr hos Bokus

Ordbok för släktforskare
145 kr hos förbundet, 124 kr hos Bokus

Läsebok för släktforskare
123 kr hos förbundet, 100 kr hos Bokus

Släktforska i Stockholm
206 kr hos förbundet, 103 kr hos Bokus (den är med i bokrean just nu)

Finn din egna släktsaga
20 kr hos förbundet, 92 kr hos Bokus.

Detta var bara några få exempel som jag har tagit.
Så om jag vill beställa Släktforska Steg för steag så skulle boken kosta hos förbundet 324 kronor, på Bokus skulle den kosta 210 kronor om jag där väljer ekonomifrakt. Väljer jag normalfrakt skulle det kosta 229 kronor.

Jag tänker i alla fall efter var jag beställer mina böcker någonstans, det är inte helt solklart att välja förbundet när det gäller de vanligaste böckerna, sen har ju förbundet en del andra böcker/häften som man bara kan köpa där och då har man inte många andra alternativ att välja på.
Eller jo förresten, skall man till Släktforskningsdagarna i augusti kan man ju passa på att köpa det där. Det är inte allt man kan köpa på plats där men mycket av det finns, det såg jag när jag var i Malmö förra året och Halmstad året innan.

Sen vet jag faktiskt inte vad det kostar om man bor i Norge, men Ni som bor i Vestfold fylke och vill ha någon bok säg till mig så kan jag ha med den när jag kommer till DIS-Vestfolds släktforskardag i oktober månad.

************

Skall tilläggas efter en kommentar jag har fått på detta blogginlägg att man som medlem i någon släktforskarförening har några kronor billigare på det man köper från förbundet, dock gäller inte det på alla böcker.
Då jag vet att jag har många läsare som inte är medlem i någon förening så valde jag att jämföra priserna hos Bokus och hos förbundet för icke medlemmar.

Som medlem kostar böckerna från förbundet:

Släktforska steg för steg 210 kr
Ordbok för släkforskare 130 kr
Läsebok för släktforskare 110 kr
Släktforska i Stockholm 185 kr
Finn din egen släktsaga 20 kr

Så även om du är medlem i någon förening så blir det dyrare att handla från förbundet om man räknar in portokostnader och sånt.
 
1 LenaMT:

skriven

Om du är medlem i någon släktforskarförening får du lite rabatt på dina bokköp hos Rötterbokhandeln. Priserna blir då ungefär detsamma som hos Bokus och i det läget är det väl ganska naturligt att gynna släktforskningen tycker jag.

2 Sannes:

skriven

Hej LenaMT,

Även om man är medlem i någon släktforskarförening så blir det dyrare att köpa från förbundet. Och visst skall man väl kanske gynna förbundet, då de verkligen är i behov utav pengar.

Men om man köper en del böcker som jag gör, så ser i alla fall jag var det är billigast och handlar där.

Däremot köper jag de cdskivor jag behöver från förbundet.