Ordbok för släktforskare

8 kommentarer

I denna bok är det närmare 20 000 ord, vilka förekommer i exempelvis kyrkböcker och husförhörslängder, som förklaras.
Det finns även kapitel om yrkesbeteckningar och titlar samt genomgång av tysk skrivstil, alfabet och handstil.

Ett fantastiskt bra hjälpmedel när man inte vet vad ord betyder, den hjälper mig i min egna forskning och även när jag hjälper andra för jag dyker alltid på något ord som jag inte har en aning om vad det innebär.

Boken köps hos till exempel Bokus eller hos förbundet och deras bokhandel.

Jag har väldigt många bloggläsare som bor i Norge och jag antar att Ni kan köpa den från Sverige också men att det kan bli rätt så dyrt med porto, frakt och så vidare.
Är det några som bor i Vestfold fylke som är intresserad, hör av mig till Er så kan jag ta med mig boken när jag kommer till Släktforskardagen i Tönsberg i slutet av oktober.

Jag vet att jag har skrivit ungefär samma rader tidigare om denna bok, men med många nya bloggläsare så känner jag att det är dags att än en gång damma av lite av de gamla blogginläggen. Man kan visserligen söka på inlägg här i bloggen men jag har en känsla av att det inte är så många som gör det.

För övrigt så kommer det att komma en ny design här på bloggen inom en snar framtid, jag själv är helt urusel på att få greja till sånt själv, så jag har tagit hjälp utav en tjej som är en fena på detta.
 
1 SynnøveM:

skriven

Varför uppger Du inte författare o tryckår gärna upplaga o ISBN nummer?



Jag antar att det är Anderö Anderssons bok Du menar, den har kommit i flera upplagor

2 sannes:

skriven

Ja du Synnöve det var en bra fråga, har aldrig tänkt på det, men lovar att göra det i fortsättning.

3 SynnøveM:

skriven

Bra, men är det Anderö Anderssons bok Du menar?

4 Sannes:

skriven

Ja det är Anderö Anderssons bok jag menar.

5 Gaustaden:

skriven

Jag skulle kunna tänka mig att denna bok du beskriver är:

ORDBOK för SLÄKTFORSKARE av Kent Andersson o Henrik Anderö utgiven av ICA förlaget. Femte upplagan och utvidgad 2006. ISBN nr : 91-534-8.

Ha en finsläktforskar vår .

6 Gaustaden:

skriven

ISBN : 91-534-2754-8.

7 Sannes:

skriven

Gaustaden.



Jovisst är det den boken jag tänkte på. Som jag skrev tidigare har jag aldrig tänkt på att skriva ut författare, ISBNnr och så vidare.

Men får väl kanske börja med det vid de tillfällen som jag inte länkar till boken på någon annan hemsida.



8 Leif Svensson:

skriven

Hej

Boken finns att beställa för 119 kr + porto

genom att maila mig [email protected]

Skickas samma dag.



mvh

Leif