Bohusläns Bygd och Folk

3 kommentarer
Bohusläns Bygd och Folk är en minnesbok som utkom år 1958/1959. Jag har inte boken men väl en cd skiva där hela boken finnas skannad.
Helt ärligt, så hade jag faktiskt glömt bort att jag hade denna cd skiva, men ser att cd skivan är gjord år 2007, så då kanske det var under släktforskningsdagarna i Halmstad som jag köpte den.

Nåja, som förord i boken står det:

Under Hans Majestät Konung Gustaf VI Adolfs nionde regeringsår när Bohuslän varit svenskt i trenne sekler utgavs denna bok som en hyllning till Bohusläns idoga bebyggare och till åminnelse av deras insatser i Sveriges andliga och materiella odling.

Jag har i alla fall kikat lite som hastigast i den och det är väl egentligen ingenting som tar mig vidare i min släktforskning, trots att det finns information och bilder på cirka 8000 fastigheter.
Men här finns Bohusläns historia från 1658 och till 1958, så det är en del intressant att läsa om och så en och annan "notis"

Vad sägs om:

År 1686 erhöll rådmannen i Uddevalla, Anders Kock, under firmanamnet Anders Kock & Comp, uteslutande rätt till hummer- och ostronfiske, mot villkor att varje år, från hösten och till våren, fylla hovets behov av ostron mot en ersättning av 12 daler silvermynt per tunna. Sedermera, år 1698, frigavs hummer- och ostronfisket åt alla som önskade idka det.

Folkmängd i Uddevalla år 1810: 3 100 invånare
Folkmängd i Uddevalla år 1826: 3 554 invånare


År 1828 var folkmängden i Bohuslän: 130 627 invånare

Bohusläns första tidning, Uddewalla Weckoblad grundas
Denna tidning, som endast hade fyra 2-spaltiga sidor, grundades 1826 av boktryckare Anders Johansson. Sidornas tryckyta var icke större än en bok i stort oktav-format och innehållet var skäligen torftigt liksom utgivarens vinst på tidningen i fråga. Prenumeranternas antal den första tiden nådde icke upp till hundra.

Notis ur "Bohusläningen" i januari 1895:
Folkmängden i Uddevalla utgjorde vid senaste årsskiftet 8 137 invånare. Ökning under förra året 168 personer.

Under rubriken Sillfisket meddelar "Bohusläningen" i januari 1895:
Till Uddevalla infördes under tisdagen och gårdagen tillsammans 2 120 hektoliter sill, det största parti som hittills på en gång under denna säsong inkommit. Priset 50 à 75 öre pr hl. Omsättningen mycket rask.

Det var lite axplock ur denna minnesbok.

När det gäller vidare historia om Uddevalla så hänvisar jag till Uddevallabloggen, där står det mesta om vad som hänt och händer i Uddevalla.

Länk: Uddevallabloggen


 
1 Odd Bjørn Haakonsen:

skriven

Hei.

Jeg er medlem av DIS-Norge Hordaland.

På Slektsforum fant jeg at du kunne hjelpe med Svenske Dødbok.

Min farfar Erik Håkonsson født 20 des. 1885 Ysane S. flyttet 21 okt. 1932 til St.Gøran Stockholm.

Har du noen mulighet å finne ham i Svenske Dødbok ?

Ønsker deg en GOD JUL.

Med vennlig hilsen

Odd Bjørn Haakonsen

dn11421.

2 Sannes:

skriven

Hej Odd!



Jag har inte lyckats att hitta din Erik avliden i Sverige, men jag letar vidare.

3 Odd Bjørn Haakonsen:

skriven

Hei igjen.

Mange takk for svaret.

Jeg beklager at jeg sendte meldingen til deg privat på bloggen din , for i ettertid ser jeg at meldingene dine angående Sveriges dødbok som jeg fant på Googel ikke finnes på DIS- forumet.

Den eneste unnskyldningen er at ingen har funnet noen opplysninger om ham på 90 år før jeg begynte å søke etter ham , og jeg er blitt overivrig å finne mer ut av ham etter at jeg har funnet noen opplysninger.

Har også en etterlysning på Anvenderforum - Stockholm - St.Gøran S.

Ønsker deg et Godt Nyttår.

Med vennlig hilsen

Odd Bjørn