Bokmässa

3 kommentarer
Igår var jag på en av årets höjdpunkter, bok och biblioteksmässan i Göteborg.
Och varje år så kommer det massor av folk till Svenska Mässans lokaler.









Det finns hur mycket som helst att skriva om när det gäller
bokmässan, men jag skall försöka att begränsa mig en aning så att det inte
blir ett flera kilometer långt blogginlägg.
Vi får väl se hur jag klarar det, så det är nog bäst att varna redan nu att det
blir ett låååångt blogginlägg.

Det finns många intressanta montrar som man skulle vilja stanna
vid och prata men det finns inte en chans att jag hinner med alla, så
det blir alltid något intressant som jag missar.

Jag stannade till vid Folke Bernadotteakademin, som är en statlig
myndighet, och de lägger ut dokumentation kostnadsfritt i ett digitalt
arkiv, antalet dokument uppskattas till 1,5 miljoner vilka tillgängliggörs
stegvis.
Vi som privatpersoner kan inte söka i detta arkiv, utan det är enbart
för bibliotek, lärosäten, departement, myndigheter.
Vad jag däremot inte fattade var om jag kunde gå till det bibliotek
som har tillgång till detta arkiv och själv sätta mig att söka. Jag får
försöka att ta reda på det, eller är det kanske någon som vet?
Kanske står det på deras hemsida..

Länk: Folke Bernadotteakademin

Dag Hammarskjöldbiblioteket finns i Uppsala, och grundades 1966 för
att hedra hans minne. Biblioteket är öppet för alla.
Känns dock som detta bibliotek inte kommer att få något besök utav mig, då det är mer för dom som forskar i annat än i sin egna släkt. I alla fall var det den känslan jag fick när jag pratade med damen som stod i montern.

Länk: Dag Hammarskjöldbiblioteket

Riksdagsbiblioteket, är ett bibliotek som är öppet för alla. Här finns
riksdagsdokument och lagar, arkivhandlingar, dokument från EU och FN.
Jag pratade med en fanastiskt kunnig dam som arbetade med bland
annat ståndsprotokollen.
Har man haft en riksdagsman/kvinna i släkten så skall man ta kontakt
med dom.

Länk: Riksdagsbiblioteket

Dialekt-Ortnamns-och Folkminnesarkivet i Göteborg, kunde man inte ha
hittat på ett ännu längre namn när de ändå var i farten...
De ingår i myndigheten Språk- och folkminnesinstitutet.
Jag stannade till hos dom, tänkte ifall de hade kommit med något nytt som
kunde vara av intresse för mig, men jag sparade mina pengar denna gången.

Länk: DAG

DIS Sverige var på plats, var väl egentligen DIS Väst som engagerade sig
mest i denna bokmässa, då det är deras område så att säga.
Jag stannade bara till där en kort stund och pratade, fanns ingen anledning för
mig att vara där, då jag har det mesta klart för mig.
Och som vanligt när jag skriver DIS och Sverige i samma mening så känner jag absolut ingenting. Jag betalar medlemskapet till huvudförening och en lokalförening och orsak till det är ju att jag har DISGEN.
Jag har mer känsla för DIS-Norge och deras lokalföreningar än vad jag har för de svenska. Så tokigt det kan bli.

I vuxenskolans monter var Genline och pratade om släktforskning, jag
stannade bara till och lyssnade ett par minuter och det var samma "tragglande" om dessa olika band, det vill säga bygdeband och familjeband.





Jag har alltid tyckt att Genline har varit så krångligt att söka i, orsaken till det
stavas lathet, jag har inte engagerat mig tillräckligt mycket för att lära mig.
Och nu behövs det inte heller då jag har andra alternativ att leta i som jag
tycker är bättre.


Statens Arkiv var som vanligt på plats, de brukar vara på ungefär samma plats år efter år, även här sparade jag mina pengar då det inte var något som lockade mig att köpa. Jag samlade dock på mig lite material som jag kan ha nytta utav, när jag skall till Norge i oktober. På tal om Norge så borde väl de som arrangerar det hela i Vestfold höra av sig till mig snart, visserligen har jag ju sagt att jag kommer men det vore väl bra att veta lite mer om vad som händer denna dag.

Emigranternas Hus var också på plats med en liten monter, jag har varit där
en gång när jag sökte efter några släktingar i Amerikat.

Regionarkivet ansvarar för arkivverksamheten inom Västra Götalandsregionen
och Göteborgs Stad, är ett arkiv som bland annat har hand om material från
landsting, köpte ett litet häfte för 5 kronor.

Länk: Regionarkivet

EmiWeb och Göteborgsregionens släktforskare hade en gemensam monter,
blev stående och pratade rätt länge med en av gossarna där.

Som sagt många olika arkiv var på plats, jag tror att det hade gett betydligt mer om de hade varit samlade intill varandra.
Och varje gång jag är på bokmässan så tycker jag det är rysligt synd att Sveriges Släktforskarförbund inte är på plats. Jag vet att det är dyrt att ha monter där, men vilken bra reklam det är, och tänk vad de hade kunnat fått sälja massa cd skivor och annan litteratur som de har i sin bokhandel.

Det är väldigt många olika små föredrag, intervjuver av kända författare och så vidare i många, många montrar, det vill till att hinna med i svängarna. Men i år orkade jag faktiskt inte att flänga runt så där enormt för att hinna lyssna på alla.

Något som jag inte missar när jag är på bokmässan det är att ta en sväng in till Sportförlagets monter för att se vad de har för något nytt att komma med i år. Nu visste jag redan innan att en av böckerna var om IFK Göteborg, så den var jag bara tvungen att köpa, något annat alternativ fanns liksom inte.

Och när jag hade sett och lyssnat på en av Norges två absolut snyggaste män, då åkte jag hem.





Som sagt, många kilometer text blev det. Men jag "varnade" ju faktiskt i början av min blogg.
Tänk vad många fler kilometer det hade blivit om jag skrivit om ALLT jag upplevde denna dag.

Och är det några stavfel, så får Ni faktiskt dom på köpet denna gång.


 
1 Medresenärskan:

skriven

JAg hittade din förträffliga blogg och blev väldigt nyfiken. Oj, vad trevligt att det finns någon mera än jag som är intresserad av släktforskning. Har hafts det stora intresset i många år och blr bara mer och mer biten.

Kommer snasrt tllbaka igen och läser mera.

Ha det gott !!!

2 Sannes:

skriven

Hej Medresenärskan, vad kul att du hittade till min lilla blogg.

Jag försöker att skriva om släktforskning, men just nu har jag lite bloggtorka.

3 Pelle Hemmingsson:

skriven

Hej!



Folke Bernadottesamlingarna finns tillgängligt kostnadsfritt via de allra flesta bibliotek, arkivinstitutioner och universitet.



Hör av dig om du inte når FBS via ditt lokala bibliotek!



Kör du fast i sökandet så kontakta oss för stöd och vägledning!



Med vänlig hälsning

Pelle Hemmingsson

Folke Bernadottesamlingarna