Mellerud och DIS-Vestfold

Kommentera

Då har det som vanligt gått några dagar sedan jag skrev här, men nu är det dags att lämna mina fingeravtryck här igen.
I lördags var jag i Mellerud, det var första gången som jag besökte Melleruds Släktforskningsarkiv, det var en imponerad samling måste jag säga. Nu har jag ju inte så mycket släkt i Dalsland, jag har väl egentligen enbart hittat ett par stycken. Men jag skall trots brist på Dalslands släkt ta mig en tur dit vid ett senare tillfälle.
Som sagt, DIS-Vestfold hade lagt en helg i Mellerud och Ed, för att man skulle kunna leta fram sina släktningar i Dalsland.
Jag åkte dit för att hälsa på Rune som jag har lärt känna på DIS-chatten i Norge, det var kul att träffa han, vilken härlig och rolig grabb det var.
Jag hade ju tänkt att åka hem efter det besöket i Arkivet men då kom ju Willy och John från styret i DIS-Vestfold på att jag visst skulle med till Kroppefjäll och lyssna på deras föreläsare under eftermiddagen, så jag hamnde där och jag var även med middagen efteråt. Och då åt jag bäver för första gången, det var faktiskt riktigt gott, men jag tyckte nog att det var lite för lite mat på tallrikarna.

Några som jag hjälpte leta efter släkt i Dalsland hittade en ingift dam som var född i samma socken som jag kommer ifrån i Bohuslän, så det var kul.
Det fanns även andra som hade sin släkt i Bohuslän, Svarteborg, Krokstad, Hede och Sanne Socken var de socknar som många hade från Bohuslän.

En av grabbarna som jag pratade med i lördags dök upp i vår släktforskarlokal här i Uddevalla idag, det var riktigt riktigt kul måste jag säga.
Han skulle till Munkedal imorgon och leta efter mer upplysningar. Jag hoppas att jag kan hitta det han sökte i Svarteborgs Socken, men jag är tveksam till om jag hinner hjälpa innan sommaren.

Sen vet jag inte riktigt vad som hände med Willy under middagen, för han fick för sig att jag skulle hälsa på dom i Vestfold, Stokke närmare bestämt och hålla ett föredrag om alla de olika cd skivorna som finns i Sverige. Han tyckte det var en jättebra idé, jag tycker då verkligen inte det.
Jag hålla föredrag, det finns liksom inte i min värld, jag kan visserligen prata men inte inför en stor grupp människor. Men jag kan åka dit sätta mig vid ett b ord ihop med min dator och så kan folk komma och fråga om hjälp, sånt klarar jag galant.

En liten förklaring: DIS står för Datorhjälp i släktforskningen.

Jag är medlem i både DIS Sverige och DIS Norge.