Genress och lite till

2 kommentarer

För några månader sedan skrev jag om DIS-Norges genealogiske ressurser, genress. Det är dags att damma av dessa rader igen.
Detta skrev jag i juni månad förra året:

På DIS-Norges hemsida så har man något som heter Genealogiske ressurser, det är en sida där man samlar information om vad som är tillgängligt på internet.
Länkar till olika databaser, länkar till skannade kyrkoböcker, finns information om vilka personer som har bygdeböcker och som är villiga att hjälpa till att leta i böckerna.

Genress är helt klart värt ett besök, finns många godbitar man kan hitta där.

Länk:

Genress

DIS-Norge


För egen del så har genress räddat mig många gånger, och så slipper jag dessutom att fråga på deras chat.
För ni vet väl om att DIS-Norge har en släkt-chat, där kan man få mycket hjälp, tips och råd när det gäller släktforskning i Norge.
Chaten hittar du: Här

Och så ett besök på Gravminner är också ett måste:

Länk: Gravminner

 
1 Jan Elmqvist:

skriven

Tack så mycket för denna sida. Här hittade jag min morfar, som är född i Norge. Det blev ett förbluffande bra resultat.

Även hans mamma har jag lyckats få fram tack vare denna hjälp. Har tidigare sökt på den norska sidan men ej funnit det jag ville.

Ha det bra.

Janne

2 Sannes:

skriven

Hej Jan,



Vad kul att du hittade till min blogg och var roligt att du hittade din morfar i Norge, har du ytterligare funderingar om Norge, ta en sväng in på DIS Norges chat, där finns det många trevliga, kunniga och hjälpsamma släktforskare.