Poesibok

4 kommentarer

Idag var jag på Oddevolds Prylmarknad och på Pingstkyrkans Second Hand, på båda
ställena var det böcker som jag ville titta på, med lite tur kan man hitta något som jag
kan ha nytta utav i min släktforskning.

Dagens fynd gjorde jag helt klart hos Oddevold, där hittade jag en poesibok för
5 kronor, denna lilla bok är från 1902 åtminstone så som jag kan tolka det hela.
Jag har inte läst igenom alla dikter/verser ännu, jag har bara skummat igenom den
och jag kan inte se att det är något som jag kan pussla ihop med mina egna släktingar.
Sen tror jag att personen som ägt poesiboken hette Fina, åtminstone är detta namn
återkommande i boken.


.







Visst blir man lite nyfiken på vem personen är som ägt boken och vilka
som har skrivit i den.
Allra sist i boken står det:

Den som älskar dig mer än jag
Den kan skrifva på nästa blad

Lasse i Storegår'n
 
1 Loa:

skriven

Lyckliga du som hittade en.

"Jag vill sitta i ditt minne

på en liten, liten pinne"

2 Cato:

skriven

Angående "Poesie"-boken.

Du nevner at boken kanskje hadde tilhørt noen ved navn "Fina" og var fra 1902. Kan jeg spørre om andre navn som eventuelt er nevnt i boken ? Min farfars fars syster het Anna Adolfina, men ble kalt bare "Fina". Hun bodde i Gøteborg, men hadde slekt på Orust.

Andre navn i familien var: Elsie, Ingeborg og Karl August Niklasson.

Boken har vel kanskje ikke tilhørt Anna Adolfina, men jeg spør likevel.

Hilsen Cato

Hvis du vil svare meg på e-post ville jeg blitt glad. Vil helst ikke ha dette innlegget ut på internett.

3 Sannes:

skriven

Hej Cato!



Jag lovar att jag skall titta lite mer i poseiboken efter påskhelgen.

Men du får gärna påminna mig här på bloggen om det dröjer innan jag svarar dig via e-post.

4 Sannes:

skriven

Cato!



Jag har inte glömt bort dig och poesiboken men jag har inte riktigt hunnit med att läsa igenom hela boken, men som jag kan se hittills så finns det inte något som jag kan koppla ihop med dig.

Men jag lovar återkomma till dig via e-post.