Nøtterøy, Vestfold Fylke i Norge

5 kommentarer

I december 2008 skrev jag några rader om Hedda Paulina Carlsdotter och hennes familj, nu är det dags att plocka fram damen igen, nu med lite kompletterande uppgifter.

 

Hedda Paulina Carlsdotter född 13 Augusti 1864 på Heden i Håby Socken. Den 26 mars 1891 med flyttbetygnummer 5 så flyttar hon från Håby Socken och till Tönsberg, Vestfold Fylke.
Hon gifter sig den 12 april 1891 i Nøtterøy, Vestfold Fylke, med Ludvig Hansson född 28 juli 1891 i Sannäs Tanum Socken.
Hedda Paulina och Ludvig får tre barn, kanske ännu fler men det är bara tre jag har hittat.

Karl Ludvig född 9 juni 1891 i Kolberg under Smidsröd, Nøtterøy
Signe Charlotta född 18 februari 1893 i Kolberg under Smidsröd, Nøtterøy
Hulda Alvilde född 27 oktober 1895 i Smidsröd, Nøtterøy

Hedda Paulina avlider den 30 juni 1899 i Nötteröy, blir begravd den 5 juli samma år. Skall vara begravd på Nøtterøy sägs det.
Ludvig hittar jag avliden den 10 november 1933 i Västerby, Tanums Socken i Bohuslän.

Ryktet säger att sonen Karl Ludvig blev sjöman och gifte sig i England den 3 augusti 1918 med Rebecca Langdale född 29 januari 1894 i England.
De skall ha fått tre barn, alla barnen födda i England. Jag har ett papper med uppgifter på vad barnen heter och när de är födda, jag vill väldigt gärna få en bekräftelse på att dessa uppgifter är korrekta.
Sitter det någon och har kunskaper om England runt 1920 talet så vill jag väldigt gärna ha hjälp vidare där.

Men vad hände Karl Ludvigs två systrar? Det har jag ingen som helst aning om och det är det som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Signe Charlotta född 18 februari 1893 och Hulda Alvilde född 27 oktober 1895, blev de kvar i Norge? Flyttade de till Sverige? Gifte de sig? Fick de barn?
Många frågor har jag men inga svar. Så finns det någon vänlig själ som har kunskap om Nøtterøy, så tar jag tacksamt emot alla råd och tips jag kan få.

 
1 Laila Christiansen:

skriven

Herlig med slektsnøtter! :) Lykke til!

2 Sannes:

skriven

Härligt och härligt...

Nja kan jag inte hålla med om, inte när jag har så många släktsnötter... :)

3 Willy:

skriven

Hei.

Jeg er jo Nøttlending og bor ikke langt unna Smidsrød og Kolberg.

Den informasjonen du har, er det fra kirkebøker for Nøtterøy? Jeg finner ikke noe om "dine" folk i bygdeboka for Nøtterøy, men det er nok fordi de ikke eide noen eiendom, men leide bolig,,,antagligvis.

Skal gjerne forsøke å finne noe mer info for deg, men jeg må være noen dager i Arendal pga jobb.

Willy

4 Anonym:

skriven

Hej! Hur har du fått fram informationen om din släkting i Nötteröy? Hur har du fått tag i materialet och så menar jag. Kan du mejla mig på

[email protected]



Jag söker efter en släkting som flyttade till Nötteröy i mitten av 1800-talet!



Tack på förhand!

5 Sannes:

skriven

Elsebeth:

Norska kyrkoböcker ligger gratis ute på nätet, du hittar dom hos Digitalarkivet.

Det är där jag har letat, bland annat.

Gå in på DIS-Norges slektsforum och skriv din efterlysning där.