Folkräkning

En kommentar
I DIS-Norges Slektsforum skrevs det en liten undran om Sveriges folkräkningar, mitt svar som jag skrev tar jag och även skriver in i min blogg, då jag vet att det finns en del släktforskare i Norge som inte läser Slektsforum men som kikar in här.

När det gäller folkräkningarna i Sverige så gäller följande, på ett ungefär i alla fall:

Sveriges Befolkning 1890 och 1900 finns att köpa på cd skiva eller att ha ett abonnemang på Riksarkivet, SVAR.
I augusti under släktforskningsdagarna kommer förhoppningsvis SVAR att ha tagit fram en cd skiva med Sveriges Befolkning 1880 som man kan köpa. År 1880 är även det sökbart som abonnemang hos dom.
SVAR har även år 1860 Jämtlands Län, år 1870 Norrbotten och Västerbottens Län, men hur komplett det är vet jag inte, då det är län som jag inte söker i.

Den folkräkning som jag personligen sitter och väntar väldigt mycket är den för år 1910, och detta år kommer SVAR att publicera löpande, som abonnemang, allt eftersom materialet färdigställs.

SVAR har även SCB utdrag för 1930 folkräkningen, men den är inte sökbar så där får man sitta och bläddra igenom varje sida, det tar sin tid när man inte vet i vilken socken personerna bodde då.

När det gäller Sveriges Befolkning 1970 och 1980 så finns det sökbara cd skivor som man kan köpa, dessa årtal finns inte sökbara via något abonnemang.

I vissa fall har Arkiv Digital fotograferat av församlingsböckerna en bit in på 1900 talet, och det gör att man kan komma vidare också. Men sekretessen sätter ju käppar i hjulet för att de skall kunna publicera alla församlingsböcker.

Vidare har vi sökbara cd skivor, Sveriges Dödbok 1947-2006 och Begravda i Sverige. Dessa två är en enormt bra hjälpmedel, tyvärr är inte Begravdaskivan komplett det saknas rätt så många församlingar.
En ny Sveriges Dödbok på cd skiva kommer att komma i augusti, och den börjar på år 1901, denna skiva kommer inte att vara komplett heller, saknas en del församlingar främst från storstäderna. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.

Skall man leta i Stockholm så kan Rotemansarkivet vara en bra start, där finns det en hel del material.
Länk: Rotemansarkivet

Detta var en liten snabb förklaring med stora penseldrag.

 
1 Else:

skriven

Hallo. Prøvde å finne mailadr din, for jeg har noen spørsmål til deg.