Söndag 26 Augusti

Kommentera
Jag hade som mål att komma till teatern vid 10-tiden eftersom DIS Sverige då hade en liten information som jag hade tänkt lyssna på. Tanken var god men mer än just tanke blev det inte, jag sov hyfsat länge även denna morgon. Och sedan skulle man checka ut från hotellet, så klockan sprang iväg.

Men när jag väl kom dit så var det en stor skillnad mot lördagen, det var inte alls lika mycket folk. Folk var det men inte så hysteriskt mycket som under lördagen.
Nu hade man chansen att andas hyfsat normalt, det var ju mer än vad man klarade av under lördagen.

Hos Västgöta Genealogiska Förening så träffade jag på Nils Olof Olsson, han var lika glad och trevlig som vanligt, hos honom hittade jag ett litet häftet som hette "Latin för Släktforskare".
Mina latinska kunskaper är inte något vidare, så den kommer att komma till användning.

På lördag var jag som hastigast hos Familysearch, men på söndag fick jag pratat med en dam som visade mig lite nya saker som fanns på nätet och även berättade lite om vad de hade för planer i framtiden.

Hos Landsarkivet i Lund köpte jag ett par häften som jag förmodligen inte kommer att använda, men de kan vara bra att ha, "Så söker man i domböcker" och "Att finna uppgifter om barn födda utom äktenskapet".
I Krigsarkivets monter så fann jag "Släktforskarna och Krigsarkivet - En vägvisare till demilitära källorna".

Jag hade tänkt att gå och lyssna på ett av föredragen under söndagen, men det visade sig att man hade ändrat i programmet så jag kom en timme för sent.
Så går det när man inte läser lapparna som är uppsatta.

Även denna dag var jag en del hos DIS-Norge men nu klarade sig Liv och Alf sig själva. :)
Fast lite var jag allt med och yrade där...

Och på eftermiddagskvisten får jag se ett bekant ansikte men jag kan inte riktigt placera personen i fråga, men precis när han skall gå förbi mig vet jag vem det är. Men jag frågar ändå lite försiktigt om det är Anders och det stämde sa han.
Han är den som är värd på Proveniens, det är en sajt som det finns mycket intressanta saker på. Släktforskning bland annat.
Han gav mig även en Proveniens knapp, bara en sån sak. :)

Söndagen var mycket behagligare att gå runt, precis lagom med folk, man kom fram överallt och man fick möjlighet att prata med många utställare.
Detta var mitt andra besök på dessa Släktforskningsdagar, första var i Göteborg för ett par år sedan. Sponant så känns det som om Göteborg var lite bättre än Halmstad. Men det beror förmodligen mest på att i Göteborg var det mer som berörde mina "släkttrakter".

Jag vet att det är svårt att locka föreningar att ställa upp, men visst vore det bra om det fanns några föreningar representerade från alla delar av Sverige.
Från Norr var det inte mycket, var i stort sett bara DIS som var med. Jag kan visserligen ha missat något men jag tror inte det.

Sen måste det bli svårare och svårare att få några föreningar som ställer upp och arrangerar sådana här dagar. Att hitta en lokal som rymmer allt är inte det lättaste antar jag. Och sen hitta föreläsningar som kan locka besökarna är heller inte lätt.
Lokalerna i Halmstad var helt okej, men de kunde ha varit lite mer handikappanpassat tycker jag.

Det är ju klart att de arrangerande föreningar sätter teman och föreläsningar som berör deras område för att locka deras medlemmar, men det finns faktiskt en del som kommer från annat håll också. Så något mer allmänt hade varit bra tycker jag.

Men jag tror minsann att jag dyker upp i Malmö också, för dagarna har gett mig mycket tips som jag kan ha nytta av, sen är det ju alltid lite nyheter man fångar upp också.

Och frågan till sist är: Blir jag adopterad av DIS-Norge nästa år också, tro?? :))

Och allra sist så hoppas jag att jag kan få ett par av korten som Liv tog och lägga in här.