Att söka gravplatser

Kommentera

Att söka gravar blir mer och mer vanligt, det är många som har lagt ut sökbara sidor på internet.
Här är några:
Stockholm
Göteborg
Finn Graven - sex olika städer bland annat Karlstad och Trollhättan

Sveriges Släktforskarförbund har ett Gravstensprojekt igång, de har även en sida som man kan söka på, den sidan tycker jag är lite krånglig att söka på.
Men det blir förmodligen lättare ju mer man söker där, antar jag i alla fall.

En sida som jag använder hyfsat flitigt är den som är i Norge.
DIS-Norge startade med Gravstensregisteringen i början av 2004, man vill på detta sätt göra det lättare för släktforskare att hitta var personer är begravda och även hitta födelse och dödsdatum.

I Norge har man en projektgrupp som är ansvarig för alltihopa och ser till att uppgifterna kommer ut på hemsida. Sen har man, om jag har fattat saken rätt alltså, en ansvarig i varje fylke, en koordinator, som ser till att det fungerar som det ska "ute på fältet". Och det är till den koordinatorn som de kan vända sig till med frågor, jag utgår även ifrån att det är till den personen man lämnar in sina uppgifter.

Länk till att söka i Norge hittar du här: Finn Gravplass

Vad jag kan se just nu så har man nästan 1.4 miljoner gravstenar registerarde.
Imponerande var ordet!

I Sverige är det en person som har huvudansvaret, men vi skulle faktiskt behöva, precis som i Norge, en person eller kanske till och med två i de större regionerna som är ansvarig för ett län.
Då skulle det kanske bli mer fart på sakerna i Sverige också, eller vad tror Ni? Men var hittar man folk som är villig att ställa upp på ett sådant projekt....