Lyckat

Kommentera
Jag tog mig en sväng till Landsarkivet när jag var i Göteborg sist, och jag hade tur för den som satt på expeditionen var inte den där tvärsura människan som jag råkade ut för sist.
Nu var det en mycket trevlig herre som satt där och som dessutom förklarade lite för mig.
Han sa dessutom att de hade AD Online nu, han trodde nog att jag skulle fråga vad det var men se det gjorde jag ju inte.
Nu har de dessutom fått in några datorer i Forskarsalen, det tycker jag är mycket bra. Och fler skulle det bli om jag nu fattade han rätt.

Jag har ju vetat om att de har haft utdrag ur Emigrantregister i pärmar, men nu tittade jag lite närmare på vad de hade för att se om det kunde vara något av intresse för mig.
Det fanns även en del utdrag från svenskar som flyttat till Australien, bland annat ett Personregister över svenskar som antagit australiskt medborgarskap från ca 1840 och till 1940.

På tal om AD Online, jag var en sväng in på Stadsbiblioteket på Götaplatsen för att kolla om de hade kvar Mikrokorten för hela Bohuslän och det var kvar. Visserligen bara SCB utdragen för den perioden men bättre det än ingenting.
Och när jag nu var på biblioteket så frågade jag om de hade AD Online och damen jag frågade såg ut som ett levande frågetecken. Men nu vet hon i alla fall vad Arkiv Digital och AD Online är för något... :)