Vågar jag?

Kommentera
Jag skall till Göteborg och se på hockey på torsdag, så jag har lite funderíngar på att göra ett besök på Landsarkivet. Dels är det några uppgifter på personer i Göteborgs området som jag skulle behöva kolla och dels så skulle det vara intressant och se vad som finns i rummet/rummen innanför Forskarsalen. Där har jag nämligen inte varit.

Problemet är bara det att mitt första besök på Landsarkivet var för cirka 12-15 år sedan (när jag gick släktforskningskursen) och så var jag där för ett par år sedan igen.
Jag kom inte ihåg hur det fungerade så jag gick fram till personen som satt bakom disken och sa att jag nog ville ha hjälp med att förklara hur det fungerade här.
Personen var inte direkt hjälpsamt, var väldigt sur och tvär, och inte blev det bättre av när jag frågade om hjälp med att växla. Jag hade ju ingen växel till skåpet där man skall låsa in sina saker, och hur skulle jag veta/komma ihåg att jag skulle behöva pengar till skåp.....

Jag fick ingen förklaring av personen hur det fungerade i Forskarsalen utan det fick jag snällt fråga andra forskare som var där.

Just detta gör att jag drar mig för att besöka Landsarkivet, för sitter den personen där så är det totalt bortkastad tid för mig, eller nja nästan i alla fall.
Jag behöver hjälp för att lära mig vad som finns och vad man kan få tillgång till på Landsarkivet.

Vågar jag chansa på ett besök där trots allt?