Protokoll

Kommentera
Sockenstämmo och kyrkostämmoprotokoll, dessa protokoll fördes från början i kyrkoboken men senare kom de att föras in i särskilda böcker.

I sockenstämmoprotokollen kan förekomma förordnandet av till exempel, kyrkvärdar, ordningsmän inom församlingen och personer som var anställda av socknen.
Även kyrkbyggen, reparationer, byggande av fattigstugam sockenstuga finns i sockenstämman. Det betyder ju att många socken personer omnämns i protokollen och det kan vara av intresse för oss släktforskare.

Fattigvårdshandlingar finns också i sockenstämman protokoll och handlingar.
Jag kommer att återkomma vid ett senare tillfälle om fattigvården.

Då jag själv inte har tittat i sådana här protokoll så vet jag faktiskt inte hur man skrev i dom.

Detta samma gäller även kyrkräkenskaper, det är anteckningar om kyrkans inkomster och utgifter, det är också böcker jag inte har tittat, men jag vet att dom finns.