"Klättra" mellan Norge och Sverige är lätt....och svårt

2 kommentarer
DIS Sverige har något som heter DISBYT och det är en databas som man kan söka efter förfäder. Denna databas har vi som är medlemmar i DIS Sverige byggt upp eftersom vi skickar in uppgifter på det som vi har forskat fram.
Och vi som skickar in uppgifter får med det tillgång till att klättra i släktträden och kan på så sätt fånga upp hela familjer.
DIS Norge har också DISBYT, fast i Norge heter det DIStreff och den är uppbyggd på samma sätt som i Sverige.

Idag i släktforskarlokalen så var det en av våra medlemmar som frågade mig varför han inte kunde klättra i norska DIStreff med det svenska lösenord som han hade.
Tyvärr kunde jag inte svara, eftersom jag inte riktigt visste hur det fungerande, jag är ju medlem i båda länderna så jag använder ju respektive lands lösenord.

Men på DIS Sveriges hemsida står det:
Ditt svenska DISBYT-lösenord gäller i både Finland och Norge.

Sagt och gjort, jag testade att logga in i på norska DIStreff med mitt svenska lösenord och minsann det fungerade helt perfekt. För att få det att fungera så kanske man måste ha lämnat in uppgifter till svenska DISBYT, hittar dock inget om en sådan uppgift på hemsidan.
Men det kan vara en orsak till att det fungerade för mig, men då borde det ju ha fungerat för Per-Åke också, för jag har bestämt för mig att han har lämnat in DISBYT-utdrag också.

Inte lätt med lösenord i två olika länder.
 
1 Alf Christophersen:

skriven

Spørsmålet er om vi har inne på systemet alle nåværende passord. Mulig kan medlemsnummeret være for nytt.

Be vedkommende ta kontakt med meg så kan vi få sjekket hvorfor vedkommende ikke kommer inn.

2 Sannes:

skriven

Alf,

Jag tror att det har löst sig, för jag har inte hört något mer.