Ordbok för släktforskare

Kommentera

Det finns en ordbok för oss släktforskare som är väldigt bra.
Den boken jag har är från 2002, men det kom en reviderad upplaga år 2006.

I denna bok är det närmare 20 000 ord, vilka förekommer i exempelvis kyrkböcker och husförhörslängder, som förklaras.
Det finns även kapitel om yrkesbeteckningar och titlar samt genomgång av tysk skrivstil, alfabet och handstil.

Jag klarar mig fint med den "gamla" boken men det är inte helt omöjligt att jag köper den under Släktforskningsdagarna i Malmö, beror litegrann på vad den kostar.
Sveriges Släktforskarförbund vill ju att man köper böckerna i deras Bokhandel på nätet. Jag handlade av dom i början men det slutade jag med får några år sedan, då det finns andra som är mycket, mycket billigare på nätet bland annat Bokus och AdLibris.

Om intresse finns kan jag skriva lite om vilka böcker det finns när det gäller svensk släktforskning. Jag känner så klart inte till alla böcker, men de mest vanliga har jag lite koll på i alla fall.

Eller har jag skrivit om detta tidigare.....Hm...