Nu har jag.....

Kommentera

Nu har jag varit hemma några timmar och börjar få ordning på alla mina intryck, funderingar och idéer.
Det verkar som att den norska släktforskardagen var en succé, åtminstone känns det så när man läser på nätet vad som skrivs.

Jag märkte när jag satt i Vestfold och fick Sverige frågor att det var många släktforskare som var medlem i DIS Norge som inte hade en aning om att man på deras hemsida kunde hitta bland annat gravminner, genress, chat med mera.

Eftersom många hade väldigt få uppgifter att ge mig när jag skulle hitta i Sverige så frågade jag om man hade sökt på till exempel gravminner. Men det hade dom inte gjort, man hade ingen aning om att det fanns något sånt, och det var ändå några som hade släktforskat i många år som inte visste.
Att alla nyfikna och alla nybörjare inte vet det förstår jag mycket väl, då är det perfekt med en sån här släktforskardag så man kan visa vad som finns.
Sen har vi ju alla dom som inte har någon datorvana, och där kanske man skall tänka till lite, hur man skall kunna få med dessa.

Nu är ju allt jag har skrivit ovan inte någon fenomen enbart för Norge, Sverige har exakt samma problem.
Hur skall man få ut informationen? Någon som har förslag?

Ännu en sak som är väldigt lika mellan länderna, det är åldern på de som släktforskar, det är inte många yngre som håller på.
Kanske borde vi i Sverige göra så som DIS Norge ha gjort ,att alla ungdomar under 18 år är gratis medlemmar det första året. I Norge har man något som heter  DIS Ungdom och det är upp till 25 år ( sån cirka tror jag).
Visst borde ett DIS Ungdom fungera i Sverige också, eller hur?

Förresten skulle man inte kunna få föreningarna i de olika länderna samarbeta mer, och då tänker jag framförallt inte enbart på att ordförande i de stora föreningarna träffas, utan att man skall dra ner det på lite mindre nivå, en lokalförening i Sverige och Norge att kunna gå ihop och på så vis kunna lära sig av varandra och dra nytta av det.

På tal om information och att synas tydligt, där har jag, som jag skrev i ett tidigare blogginlägg, några idéer på hur DIS Vestfold skulle kunna göra.
Vågar en svenska att blanda sig detta tro?
Återstår och se om jag törs och skicka e-post till pojkarna i styrelsen.....

Och på tal om att locka yngre till släktforskningen, så har vi i Uddevalla Släktforskare öppet hus på bibilioteket nästa vecka när ungdomarna har höstlov, så då är vi där, måndag, tisdag och onsdag mellan klockan 10:00-13:00, hoppas att det kommer några i alla fall.

Visst skulle man kunna fundera vidare på allt detta, men även om man kommer på något lysande så skall det hinnas med att göras något åt också.....
Och den tiden har jag inte nu i alla fall.

Känns som det skulle kunna vara många felstavningar i detta långa blogginlägg men de får Ni faktiskt helt gratis denna gång. Bra eller hur.....?