Emibas/Emiweb

2 kommentarer
Cd skivan EMIBAS finns inte att köpa längre, varför vet jag inte riktigt, men jag antar att den är slutsåld och att man har valt att inte trycka upp fler av den.

EMIBAS är ett bra hjälpmedel för den som har släktingar som for till utlandet, för min del så har den inte hjälpt mig så mycket eftersom stora delar av Bohuslän saknas. Men visst har även jag gjord fynd på cd skivan, jag har fått reda på att en av mina damer åkte till Norge två gånger, varav andra gången tillsammans med sin son. Damen i fråga flyttade först till Göteborg och då var hon med på skivan, men några bröder till henne som bodde kvar hemma och flyttade till Norge och Amerika finns inte med på cd skivan.

EMIBAS skall finnas som en onlinetjänst, eller vad man nu kallar det, hos EmiWeb. Ett årsabonnemang hos EmiWeb kostar 500 kronor och ett kvartal kostar 175 kronor.
Med lite tur så kanske EmiWeb har något erbjudande när de är på bok & biblioteksmässan i Göteborg nu i höst.

Jag kollade lite mellan cd skivan och "nätet", och ser att man inte samma antal träff. Någon gång är det mer i EmiWeb och ibland är det mer på cd skivan. Hur det hänger ihop är jag inte rätt person att svara på, men de gånger de är mer på EmiWeb så borde ju det bero på att det är ytterligare information som har lämnats in på personer som har bott i någon annan socken.
EmiWeb har även annan information som kan komma till hjälp när man letar efter personer som flyttade från Sverige, som till exempel dödsnotiser från svenskamerikanska tidningar man har även börjat att få med personer från Hedmark Fylke i Norge.

Jag tror att på sikt kommer EmiWeb att bli fantastiskt bra.

Länk till Emiweb hittar du: Här
 
1 Annelie Jonsson:

skriven

CD-skivan Emibas är slutsåld. En nytryckning av skivan är inte aktuell. I så fall skulle det bli en uppdatering men jag tror att förbundet har inriktat sig på att färdigställa Sveriges Dödbok 5 i stället. Som du vet har de skärt ner på personal och andra resurser. Om och när det blir en ny version återstår att se.

2 Sannes:

skriven

Tack för ditt svar Annelie.