Fredag Falköping

3 kommentarer
Jag har inte så långt till Falköping, men valde ändå hotellvarianten denna helg. Jag hade siktat in mig på att försöka göra en liten tur runt omkring, så här är ett axplock av vad jag gjorde under eftermiddagen.


S:t Olofs Kyrka


Gånggrift


Falköpings Museum


Mössebergs Utsiktstorn.
Byggdes 1902 på uppdrag av Mössebergs
Vattenkuranstalt och invigdes 28 maj 1903 av
landshövding Cornelius Alexander Sjöcrona.


Tornet är 35m högt och är beläget 318m över
havets nivå. Och för att komma till toppen på 350m
höjd över havet så får man knata upp för 206 trappor.


Och precis när jag hade kommit till topp, så kom
världens regnskur, det var ju lite synd men det var trots
detta en enorm utsikt.


Sedan var det dags för Falbygdens Ost, och där fick
jag ett rejält fnissanfall när jag var på toaletten.
Det var precis som när jag satt på farfar och farmors
utedass, man hörde bland annat fåglar och vinden.





Gudhems kyrka och klosterruin






Läs mer på deras hemsida: Gudhem

Jag var även och tittade på Bjurums kyrka som
tillhör Gudhems Pastorat.

Och när jag var i Gudhem så kom "Arnbussen" och
med där var det några från DIS-Norge och NSF, så
det var vid denna tidpunkt som jag började att bli "norska"
Adoptionen började att träda i kraft... :)

Mer om själva släktforskningsdagarna kommer i ett
annat blogginlägg.
 
1 Anonym:

skriven

Ungefär samma upplevelse som jag.

2 -loa:

skriven

Fint bildreportage!

3 Anders:

skriven

Hej du, fina bilder och trevlig text.



Ha det



Anders