Bohuslän

Kommentera
  


Till Karl X Gustavs likprocession 1660 gjorde staden Kungälvs medeltida sigell om till ett färglagt vapen för landskapet. Byggnadsverk av det här slaget var vanliga i de medeltida städernas sigill. I det här fallet illustrerar tornet säkert Bohus fästning som ligger strax utanför staden. Svärd och lejon var avsedda att skilja kännetecknet från liknande sigill. Lejonet kan för övrigt h hämtats ur Norges riksvapen.
På 1900-talet bestämdes att landskapets och stadens vapen skulle skiljas åt genom olika färgsättning. Stadsvapnet fick också en så kallad stam i blått för att visa på läget vid havet.

Källa: Boken Våra Landskapssymboler.

Varje landskap har ju sin egna blomma, djur och så vidare.

Bohuslän har kaprifol som landskapsblomma och knubbsäl som landskapsdjur, det har jag ju koll på men att varje landskap dessutom hade egna fåglar, svampar, mossor och så vidare det hade jag, pinsamt nog, inte en aning om.

Landskapsfågel: Strandskata
Landskapssvamp: Ängsvaxskivling
Landskapssten: Bohusgranit
Landskapsfisk: Makrill
Landskapsmossa: Vaxmossa
Landskapsinsekt: Myskbock
Landskapsäpple: Veseäpple
Landskapsgrundämne: Klor

Om jag tänker efter lite så har jag nog hört att vi har Bohusgranit som sten, men som sagt resten hade jag inte en aning om.