Namn åt de döda

6 kommentarer

Jag har ju som bekant adopterat "min" socken, när det gäller projektet Namn åt de döda. Jag har fortfarande inte kommit så långt men innan året är slut så skall det vara klart och inlämnat.
På Rötters hemsida så kan man bland annat se vilka församlingar som är adopterade, vilka som skall kompletteras och vilka församlingar som väntar på att bli adopterade.
Och när jag ser på denna statistik så börjar då jag och undra om verkligen detta kommer att bli klart i tid, det är ju väldigt många församlingar som väntar på adoption.
Frågan är om man kommer att göra en cdskiva med det material som har kommit in eller kanske väljer man att avvakta tills allt är klart.

Länk: Namn åt de döda
 
1 Anne Marie Eriksson:

skriven

Jag har också adopterat en församling. Jag valde en som jag har forskat ganska mycket i tidigare. Jag trodde att det mest handlade om att sammanställa uppgifter ur dödböcker och församlingsböcker. Jag har upptäckt att det kommer att bli en hel del efterarbete med att försöka få fram uppgifter som saknas i dessa böcker, tex datum för civilståndsändring. Frågan är ju hur mycket arbete det är meningen att man ska lägga ner.

Hälsningar

Anne Marie

2 Sannes:

skriven

Hej Anne-Marie!



Jag har faktiskt inte en aning om hur mycket arbete och tid man skall lägga ned på detta. Personligen tror jag att de allra flesta använder enbart dödbok och församlingsbok och står där inte några uppgifter om civilstånd så kommer man inte att leta vidare.

Men detta är bara min gissning....

3 Anne Marie:

skriven

Hej

Jag pratade med projekansvarig Anna Lena Hultman som hastigast igår. Hon var här och pratade om emigrantforskning. Som jag förstod det så ska man inte lägga ner alltför mycket jobb om det fattas uppgift om civilståndsdatum tex.

4 Sannes:

skriven

Anne Marie, vad bra då vet vi. Jag har själv inte letat så där väldigt mycket står det inget i församlingsboken så har jag inte engegerat mig så där väldigt, jag har bara skrivit i på dom som jag själv har uppgifterna på.

5 Anne Marie:

skriven

Hej,

Har du börjat med den senare tidsperioden, dvs de som inte finns publicerade hos SVAR, 1939-1946?





6 Sannes:

skriven

Hej!

Nej jag har inte kommit så långt, men det blir inga problem de åren för mig, för jag lyckades att fotografera av böckerna innan Landsarkivet var och hämtade dessa på pastorsexpeditionen.

Kvalitén på bilderna är inte alls bra, men det är läsbart i alla fall och det är huvudsaken.