Norge 30 oktober

2 kommentarer
Nu skall jag försöka att få ihop några rader om min tur till Norge.

Klockan 10:00 så hade jag bokat plats på färjan från Strömstad och till Sandefjord, vi var inte många själar som skulle till Norge. Men det var desto fler som hade åkt till Sverige på morgonkvisten, de flesta av norrmännen skulle väl på sån harrytur.



Jag tog mig en sväng upp på däck


Snart är jag i utlandet....


När jag väl kom iland i Sandefjord, drog jag direkt till hotellet
i Tönsberg, lika bra att checka in med en gång. 
Här fick jag i alla fall dagens rejäla chock, att parkera bilen
vid hotellet kostade 15 norska kronor per timme och 140 norska
för ett dygn. Hutlöst dyrt.
Tur jag vann lite i spelautomaterna på färjan så jag hade mynt
att peta i p-automaten.

En snabbsväng upp till hotellrummet, för att få lämna lite
diverse saker där. Sedan skulle jag ställa in min färd mot
Bakkenteigen i Borre, är ju där högskolan ligger, jag hoppades
att jag skulle kunna få möjlighet att rigga upp lite av mina saker,
så jag slapp att få det så stressigt på lördagsmorgonen.

Jag var på högskolan förra året, men då hade jag lite dålig
koll på hur vi körde eftersom jag satt i baksätet och bara lullade med.
Så jag var väldigt osäker på om jag skulle hitta dit på direkten.
jag hade kikat på kartan att jag skulle köra mot Åsgårdstrand, och
sedan mot Horten och där någonstans skulle skolan vara.

Jag hade inte förr satt mig i bilen och åkt många meter förrän eländet
dök upp framför mig, en tunnel.....
Jag tycker inte om att köra i tunnlar, speciellt inte tunnlar som är flera
mil och det är ju bara sådant i Norge, jag vågade inte chansa på någon
annan väg heller så det var bara att gilla läget.
Jag körde och körde och körde och körde.....
Äntligen såg jag lite ljus i sikte, kändes som jag hade kört i evigheter
men jag tror inte att tunneln är mer än cirka 2 km, men tillräckligt för
mig.

Jag lyckades i alla fall komma fram till högskolan med en gång, var ren
tur. En högskola som ligger mitt ute i ingemansland, lite märkligt plats
att ha en högskola på.
Jag gick in på biblioteket och presenterade mig, frågade om jag kunde börja
förbereda lite inför lördagen. Jag fick då träffa samma dam som var med
från bilioteket förra året, hon kände dessutom igen mig utan att jag
behövde säga vem jag var.
Jag var ju svenskan som inte kom hem sist eftersom färjan var inställd,
snacka om att hon hade bra minne.

Jag fick i alla fall börja rigga upp lite av mina pinaler.


På väggen skall jag ha upp lite infobroschyrer på de olika
cd skivorna som finns, men det får jag fixa på lördag morgon.





När jag hade gjort detta så var klockan precis halv fyra, den
tiden som biblioteket skulle stänga.
Jag hade ett par timmar på mig innan jag skulle träffa de som
skulle ut och äta en bit mat med mig.
Tiden var dock för snål för att träffa några släktingar och när
dimman inte var lika kraftig som tidigare så bestämde jag
mig för att mig en liten sväng för att se mig omkring.

Fick se en skylt det stod Slagen kyrka på så jag svängde in där
och kom fram till en fantastiskt fin kyrka, synd att den inte var
öppen.






Jag fortsatte min resa och helt plötsligt så var jag vid en stor
idrottsanläggning där var det en stor loppmarknad, den öppnade
inte förrän fem tiden så jag kunde inte vänta in detta.
Men på området hittade jag detta lilla lusthus.



Sedan lyckades jag att snurra bort mig en smula i Tönsberg
när jag skulle tillbaka till hotellet, körde bland annat förbi
sjukhuset och det var ett stort sjukhus, fick höra sedan att det
var fylkesjukhus.

Men fram till hotellet kom jag, och pengar på p-automaten
la jag bara på fram till dess att jag skulle träffa John med
flera, tänkte att någon kanske kunde visa mig till en billigare
parkering.
Och John visste precis, snett mitt emot hotellet kunde jag
parkera gratis. Perfekt!

Jag, John, Liv och Anne-Lise gick sedan och åt pizza på ett
mycket trevligt ställe.



Och det var inga ledsamma miner på oss i alla fall.



Jag kom tillbaka till hotellet tidigt, bra att det inte blev så sent.
Behövde lite stillhet med mina öron, jag visste ju att lördagen
skulle bli slitsam, men slitsam på ett mycket trevligt vis.

Lördagen kommer i ett senare blogginlägg.

 
1 Anne-Lise:

skriven

Takker for en hyggelig fredagskveld. Det var veldig hyggelig å treffe seg Susann, og at vi "fant" hverandre kan jo alle se...

2 -loa:

skriven

Väntar med stort intresse på reserapporten, del 2.

-loa