Slektsforskerdagen 31 oktober

Kommentera
Då var det dags för dagen som jag visste skulle bli slitsam. Jag åt frukost i lugn och ro på hotellet, checkade ut och vandrade bort till min gratis parkering.
Och så gick färden än en gång igenom tunneln mot Åsgårdstrand, efter min lilla bilturné igår eftermiddag så skulle jag ha kunnat tagit en annan väg, men jag tordes inte ifall jag skulle köra fel, för jag hade inte så mycket tid att spela med.

Jag kom fram till högskolan några minuter före nio och då var det massa ungdomar som var på väg till skolan, var visst någon kurs som de skulle på.
Precis klockan 09:15 kom man och öppnade biblioteket, och snabbt som ögat fick jag upp min dator, jag visste efter förra året att det var problem att komma ut på internet. Fick en lapp med instruktioner och diverse lösenord, men insåg att detta fixar jag inte, så jag ropade på John att han fick hjälpa mig. Och han löste uppgiften galant, kvart i tio var jag uppkopplad. Strålande bra!





Klockan var nog tio minuter i tio när första besökaren kom fram till mig och de som nu ville prata med mig, fick snällt ställa sig i kö och vänta. Jag kunde inte för varje besökare berätta att i Sverige kostar det pengar att läsa i kyrkoböckerna, att vi har sökbara cd skivor och så vidare. Så med jämna mellanrum så berättade jag för de som stod runt om hur det fungerar att släktforska i Sverige. Sparade lite av min röst på så sätt.

Precis som förra året så hade jag inte tid att fotografera så mycket, utan jag har fått låna ihop lite bilder från andra håll, den sista halvtimmen kunde jag ta några enstaka bilder.

Jag sitter vid bordet där det står en massa besökare.


Jag förstod att det var många som var och lyssnade på de föredrag som fanns, jag hade inte en chans att smita iväg för att själv få lyssna.



Tyvärr var det inte alla jag kunde hjälpa, några hade tyvärr för lite uppgifter att ge mig för att jag skulle kunna ha en möjlighet att kunna hjälpa dom på ett korrekt sätt. Man måste leta i de norska kyrkoböckerna först, för att där kunna fånga upp alla information som finns.

Jag hade med mig en del böcker som jag sålde, insåg att jag kunde ha haft med mig fler exemplar av vissa, men min privata samling av böcker innehåller inte så många exemplar av varje bok.
Lite synd att jag inte har släktforskarförbundet med i bakgrunden när jag åker, för då skulle jag kunna ha sålt några utav de cd skivor som finns. Men att få förbundet att betala min resa och en övernattning i Norge det finns väl inte på kartan, då de skall spara pengar.....

Några bilder från dagen:














Coolast denna dag var Rune, han hade ju på sig den röda
lingontröjan lite tokigt...



Foton från mig själv, John och Anne-Lise.

Tönsberg Blad har skrivit lite om denna dag.

Länkar:

Slektsfest på høyskolen

På jakt etter våre förfedre


För min del avslutades dagen med en träff och middag med mina släktingar. Halv åtta åkte jag med färjan från Sandefjord och hem till mitt kära Sverige.

Och till Slektsforskerdagen är det väl bara att säga:
På återseende nästa år.