Slektsforskerdagen 2009

En kommentar
31 oktober, ja det är den dagen som Norge har sin släktforskardag, det är DIS-Norge som ligger bakom detta arrangemang. Varje år har man olika tema, årets är familjeminnen.

Jag har varit med i Oslo, en gång, för några år sedan för att hjälpa till att hitta släkt i Sverige, årets besättning från DIS Väst som åker till Oslo är Anita, Anna-Lena och Ingalill, jag själv åker jag till DIS-Vestfold.

Så du som är i närheten av Högskolan i Vestfold, Bakkenteigen i Borre ta en sväng in så kanske jag kan hitta en och annan svensk till dig. Det vore väldigt bra om du har med dig alla upplysningar du vet om personen i fråga, det kan underlätta mitt letande, till exempel vad det stod i inflyttningslängden i Norge, eller vad stod det i vigselboken när personen gifte sig. Alla smådetaljer kan vara guld värd för mig.
Tyvärr kan jag inte lägga så mycket tid på varje person utan det får bli en snabbvariant så att säga.

Jag läser i Vestfolds kalender:

Introduksjonskurs i slektsforskning og bruk av slekts-program.
Stands med demonstrasjon av kilder som kirkebøker og folketellinger,hvordan lage slektsbok, forskjellige slektsprogram, og hjelp til å finne dine svenske aner.


Undra om det är några fler utställare än DIS själva och så jag, fast jag kallar mig inte som någon utställare, är bara en trevlig svenska som åker helt privat till Vestfold för att hjälpa till.
Jag mejlade ju inför förra årets resa till DIS-Sverige och frågade om de kunde tänka sig att betala min övernattning i Tönsberg när jag nu skulle till den norska släktforskardagen.
Jag väntar fortfarande på svar........
DIS-Väst är heller ingen idé att fråga, de har ju bara Oslo som sitt mål och tyvärr känner jag att jag kommer längre och längre ifrån DIS Väst och även DIS Sverige. Har mer närhet till DIS Norge och deras lokallag.

Så jag orkar inte ens engagera mig att fråga DIS igen, eller någon annan, som kan tänkas att "sponsra" min resa, jag betalar allt ur egen ficka.
Så min DIS skjorta den hänger kvar ännu ett år i garderoben.

Jag har i alla fall samlat på mig en hel del material som jag skall ta med mig och så en och annan bok, som kan vara av intresse för mina norska vänner. Dessa har jag tänkt att man kan få köpa av mig när dagen närmar sig sitt slut om så önskas. Jag har bara en bok av varje "sort", jag kan ju inte privat köpa på mig en massa böcker eftersom jag inte vet om intresse finns att köpa dom.
Hade ju varit enklare om man haft DIS Sverige eller Släktforskarförbundet bakom sig men nu är det som det med den saken.

Länk till var DIS-Norge och deras lokallag har sina arrangemang hittar du här:

Slektsforskerdagen 2009



På tal om DIS-Norge förresten, det var en hel vetenskap och ruggigt dyrt att betala in medlemsavgiften till dom, det är inte alltid så lätt att bo i utlandet.
Trots att jag känner närhet till Norge så får jag nog fundera på om jag skall fortsätta vara medlem där då jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst.

Och nu när året börjar närma sig sitt slut, så skall jag ta mig en funderare på vilka svenska föreningar som jag skall vara med i, är några stycken som jag är lite tveksam till fortsatt medverkan i.
Får se hur det hela slutar.

Och så borde väl snart någon från Vestfold kontakta mig inför denna dag, det är ju inte såååå långt kvar. Men Norge har kanske en annan taktik än vad vi i Sverige har när vi planerar. Vi har ju redan börjat fundera på vår släktforskardag, och den är ju nästa år........
 
1 Willy:

skriven

Hei Susann.

Vi i Vestfold er veldig glade for at du kommer på besøk til oss.

Vi tar kontakt meget snart og prater om detaljene rundt arrangementet.

Mvh

Willy