Örebro del 3

2 kommentarer
Då var det lördag och dags för årets släktforskarhelg, invigningen var i Conventum Kongress med bland annat Närkes mässingssextett.





Sen var det dags att förflytta sig några meter för att komma till Conventum Arena, där själva mässan var.
Och minsann var det inte kö för att komma in.


Årets huvudsponsor hade första parkett på årets mässa.




Vid Sveriges Släktforskarförbunds monter var det full fart från första början.
Många som ville köpa den nya dödskivan.


Det var dock en sak som störde mig en aning när jag kom till förbundets monter och det var priserna på cd skivor och böcker.
Jag trodde att jag i montern kunde köpa för samma priser som i deras nätbokhandel, men icke då. Det var dyrare, mycket dyrare på sina håll.
En bok var dessutom 80 kronor billigare i Riksarkivets monter än i förbundets....

DIS Norge och Norsk Slekthistorisk Förening, NSF, var också på plats.




Personligen tycker jag det var lite synd att NSF inte hade fått med sig de senaste numren av Genealogen, hade hoppats på att jag skulle kunna köpa dom. Så nu får jag be om hjälp så att jag kanske kan få dessa nummer när jag skall till Vestfold i oktober månad.

När det gäller DIS-Norge hade jag hoppats på att man skulle haft med sig lite mer böcker till försäljning än vad man hade. Var enbart "Lag slektsbok" som var med till Sverige, saknade bland annat "Våre Rötter". Jag saknade även lite broschyrer och liknande om DIS-Norge och vad som finns på deras hemsida.
Det är många svenskar som inte vet att kyrkoböckerna till exempel ligger gratis ute på nätet.

Det var väldigt många föredrag under dessa två dagar, det var dessutom svårt att komma in och lyssna på något då det blev fullsatt väldigt fort. Och det är ju positivt i sig.

Under lördagen var det två stora föredrag som hölls i Connventum Kongress och där var det i alla fall inte svårt att komma in då den rymmer fasligt massa människor.
Jag lyssnade på Christopher O'Regans föredrag, vilket fantastiskt människa. Så kunnig! Så rolig! Underbart att höra. Jag hoppas han kommer till mina trakter för då kommer jag att vara på plats. Det garanterar jag.



Jag tycker det var en mycket bra mässa detta året, alla utställare var samlade på ett ställe, det var brett mellan gångarna, enkelt att hitta toaletter och så vidare.






41 000 individer. Handskrivna. Det Ni!




Det fanns även Släktsök, där man bland annat fick hjälp till att komma igång och släktforska, det fanns även Kontakttorg, ett torg där olika föreningar kunde anmäla sig och sitta en timme för kunna svara på frågor om just sitt område.
Var väldigt många utställare på plats denna gång, kul! Naturligt att det var många från Örebro med omnejd, trots att jag inte har något från den trakten så var det intressant och se vad de olika föreningarna hade.

Riksarkivet hade också rätt mycket att göra eftersom man denna helgen släppte Sveriges Befolkning 1880 på cd/dvdskiva. Man har ju kunnat söka 1880 på deras hemsida, krävs abonnemang, men på något vis så är det lättare att söka på skivan, finns fler sök kombinationer att välja på.



Nästa års släktforskningsdagar är i Norrköping, om jag åker dit vet jag inte i dagsläget. Jag tycker Norrköping ligger åt helt fel håll, men jag har ju aldrig varit där så....


 
1 -loa:

skriven

Hej Susann,

Mycket trevliga reportage från Örebro. Bra bilder och informativ text. (Fotograferade du någon fontän till "mitt" nya fontänkrig?)

2 Susann:

skriven

Loa,



Jorå fontänbilder har jag, men har bara inte hunnit att skicka dom till dig.

Men det kommer var så säker.