1910 års folkräkning.

4 kommentarer
I mitt förra blogginlägg och även tidigare inlägg har jag skrivit lite om folkräkningen för år 1910.  Nu har en släktforskarkollega till mig skrivit till SVAR och frågat när man skall börja lägga ut uppgifterna på hemsidan.

Svaret från SVAR löd:

"Under vecka 28 kommer 1910 års Folkräkning att börja publiceras. Det
kommer att bli under Folkräkning, där de andra finns idag.
"

Det skall bli intressant och se vilken del av Sverige man lägger ut först, jag har väl förstås inte sån tur att det är mina trakter. Men hoppas kan jag ju göra.

 
1 mats-olof sander:

skriven

Har du en papperskalender där det står vilket datum "vecka 28" är? Ingen av mina kalendrar på datorn har detta.



Nu ska jag förstås inte ge dig hela skulden till det svenska oskicket att använda veckonummer, du citerar ju faktiskt bara SVAR. Men jag har väldigt svårt att förstå hur veckonummer har kunnat få ett sådant massivt fotfäste när vi har en väl fungerande kalender med månader och dagar som alla lär sig från barnsben (utom några osäkerheter om exakt hur många dagar vissa månader har förstås). Ingen tvekar väl när på året som den t.ex första juni infaller. Men att omsätta vecka 13 till ett datum är ett ganska besvärligt räkneprojekt, om man inte har en papperskalender förstås. ;-)



Men hur som helst så ska det bli spännande att se folkräkningen 1910 sökbar på nätet. Undrar just om det blir denna vecka (5 juli) eller nästa eller nästa...?

2 Sannes:

skriven

Hej!



För mig är det väldigt naturligt att använda veckonummer men det beror förmodligen på mitt yrke genom åren.

Men nu klistrade jag bara in svaret vi fick från SVAR, men jag skall försöka att tänka på det i fortsättningen.

Vecka 28 startar den 12 juli.

3 mats-olof sander:

skriven

Ser ut som tidplanen höll :-) Det ska bli spännande att se vad som finns sökbart i de tre nu publicerade länen. Lite oklart om de är kompletta eller ej.

4 Sannes:

skriven

Ja det var ju bra att de äntligen fick ut något som rör 1910, synd bara att Bohuslän lyser med sin frånvaro.

Jag får en känsla av att det lär dröja innan det landskapet kommer på plats.