Bröderna Hans Jakob och Andreas Johannesson

3 kommentarer
Bröderna Hans Jakob och Andreas Johannesson skrev jag här i bloggen om för ett par år sedan, tänkte att det var dags att dra fram dessa gossar i ljuset igen.

Hans Jakob Johannesson föddes den 3 Juni 1850 i Sanne Socken, Munkedals Kommun i Bohuslän, Sverige.

Hans far hette Johannes Hansson och var född 1821 och hans mor hette Sara Johannesdotter och var född 1823. Johannes avled 1891 och Sara 1892.

Enligt utflyttningslängden så lämnar Hans Jakob Sanne Socken den 1 Mars 1895, står att han ska till Park River Dac N Amerika.
Dac tolkar jag som Dacota men helt säker är jag inte.

I bouppteckningarna efter fadern Johannes och modern Sara, en är från 5 februari 1892 och den andra är från 9 augusti samma år, i dessa står det att Hans Jakob vistas i Amerika.

Han var alltså i Amerika redan 1892 och inte 1895 som står i utflyttningslängden.
Förmodligen var det år 1895 som det anmäldes och fördes in i Sverige.


Brodern Andreas Johannesson är född 2 April 1855 i Sanne Socken.

Andreas lämnar Sanne Socken den 16 oktober 1885 för att åka till Drammen i Norge, tyvärr har jag inte lyckats att hitta honom i någon inflyttningslängd där.
Jag och kyrkoböckerna i Drammen är inte alls överens, det är helt hopplöst att hitta rätt i böckerna. Känns som det är lättare att hitta nålen i höstacken än i Drammenböckerna. Värdelöst ställe att leta i....

Om han åkte tillbaka till Sverige för att sedan ta sig vidare till Amerika vet jag inte, eller kan det vara så att Andreas åkte till Amerika från Norge.
På något vis känns det sistnämnda mest naturligt.

I bouppteckningarna så står det även på Andreas att han vistas i Amerika.
Inget mer än bara just Amerika, vilket är väldigt irriterande måste jag säga.

Jag har väldigt få uppgifter om båda bröderna och trots mitt ivriga letande genom åren så har jag inte samlat på mig någon mer information än det jag har skrivit.
Och med såpass knapphändig information så vet jag att det är snudd på omöjligt att hitta rätt i det där stora landet "over there".

Men jag är optimist, så någon gång skall jag väl lyckas att hitta dom.


 
1 Laila:

skriven

Jag förstår din frustration när du inte hittar dem. Jag har så många "bullingar" som reste tidigt och som jag inte kan hitta. Ibland har man däremot tur och kan få kontakt med nu levande ättlingar i USA. För tillfället är jag och rotar i Canada och har hittat en person som säger sig ha info om en familj som jag är intresserad av. Men i Canada så kostar allt så jag måste vara säker på vad jag får innan jag betalar.

2 Sannes:

skriven

Laila, de borde ha tänkt på oss som släktforskar och stannat kvar i Sverige..... skrattar

Jag har massor av personer som åkte både till USA och Canada som jag inte ens har börjat att leta efter, men just dessa två pojkar som jag skriver om vill jag så väldigt gärna hitta. Men någon gång skall jag väl lyckas. Hoppas jag!

3 Laila:

skriven

Ja så är det ju, de skulle stannat. Även med Ancestry tycker jag det är svårt att hitta de tidigare emigranterna.

Jag fick precis svar från en kvinna jag har kontakt med i Canada, Elinor Barr, om en bok som finns och där mina emigranter finns med. Jag fick svar från en organisation och då skulle jag få betala 50 dollar och var lite osäker på vad jag skulle få. Nu hade Elinor denna boken stående i sin bokhylla och hon skulle leta upp vad där fanns och scanna allt material för mej. Underbart snällt av henne. Hon är duktig och skriver på svenska och om du behöver hjälp så skall jag ge dej hennes adress.